%0 Journal Article %T اثربخشی درمان شناختی – رفتاری مبتنی بر اینترنت بر علائم کودکان دختر دارای نشانه‌های اختلال وسواس فکری – عملی %J پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z %A پورخیابی, محدثه %A کافی, موسی %A ابوالقاسمی, عباس %D 2022 %\ 12/22/2022 %V 1 %N 1 %P 31-20 %! اثربخشی درمان شناختی – رفتاری مبتنی بر اینترنت بر علائم کودکان دختر دارای نشانه‌های اختلال وسواس فکری – عملی %K اختلال وسواس فکری – عملی %K درمان شناختی – رفتاری مبتنی بر اینترنت %K وسواس کودکان %R 10.22098/rcap.2022.2080 %X هدف:  هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی – رفتاری مبتنی بر اینترنت بر علائم کودکان دختر دارای نشانه‌های اختلال وسواس فکری – عملی  بود.روش‌ها: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل  انجام شد. نمونه این پژوهش 24 کودک دختر دارای نشانه‌های اختلال وسواس فکری – عملی بود که از میان 268 دانش‌آموز مقطع ابتدایی مدارس شهر رشت در سال 1400 شناسایی شدند و پس از بررسی معیارهای ورود و انجام مصاحبة تشخیصی تلفنی کوتاه (میانگین 15 دقیقه برای هر فرد)  به طور تصادفی در دو گروه 12 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازه‌گیری این پژوهش، پرسش‌نامه وسواس ییل – براون (YBOCS) و پرسش‌نامه وسواس مادزلی (MOCI) بود. در این پژوهش، گروه آزمایش به مدت دو ماه طی 8 جلسه انفرادی و هفتگی تحت مداخله شناختی – رفتاری مبتنی بر اینترنت قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها با اجرای آزمون‌های تحلیل کوواریانس یک و چند متغیری در نرم‌افزار  SPSS -24 صورت گرفت.یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که این روش درمانی به طور معناداری منجر به بهبود علائم اختلال وسواس فکری – عملی در این گروه از افراد گردیده است (p< 0/05).نتیجه‌گیری:  با توجه به نتایج این پژوهش می‌توان از این روش درمانی به عنوان مکمل و یا به طور مستقل در درمان اختلال وسواس فکری – عملی بهره برد. %U https://rcap.uma.ac.ir/article_2080_caa285e920bc2e408ae931002db4b4ec.pdf