مقایسه ویژگی‌های صوتی و شخصیتی در نوجوانان مبتلا به اختلال‌های صوت گفتار و ارتباط عملی اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه گیلان، ایران.

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.

3 استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

هدف: امروزه گفتار و مهارت‌های برقراری ارتباط به نسبت گذشته، از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین، هدف این مطالعه، مقایسه ویژگی‌های صوتی و شخصیتی در نوجوانان مبتلا به اختلال‌های صوت گفتار و ارتباط اجتماعی (عملی) بود.
روش‌ها: مطالعه حاضر از لحاظ هدف بنیادی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی و از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه نوجوانان دارای اختلال صدای گفتار و اختلال ارتباط (عملی) اجتماعی مراجعه‌کننده به کلینیک های گفتاردرمانی شهر قزوین در سال 1401 بود. از این جامعه آماری فوق تعداد 30 نفر (تعداد 15 آزمودنی برای هر یک از گروه‌ها) از نوجوانان پسر دارای اختلال‌های صدای گفتار و ارتباط (عملی) اجتماعی به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند، انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت کودکان، مقیاس اختلال ارتباط اجتماعی و برای ارزیابی صوت با روش تحلیل آکوستیک و به‌وسیله نرم‌افزار پرات انجام گرفت. داده‌های حاصل از ارزیابی‌ها به‌وسیله تحلیل واریانس چند راهه مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین ویژگی‌های صوتی و ویژگی‌های شخصیتی، در دو گروه تفاوت وجود دارد و شاخص‌های مربوط به این مؤلفه‌ها در گروه صوت گفتار بیش‌تر از گروه ارتباط اجتماعی است (001/0>P).
نتیجه‌گیری:بنابراین تفاوت‌ها می‌تواند به دلیل باور این افراد درباره بلند صحبت کردن، ترس از رو به‌رویی یا مسخره شدن توسط دیگران و جستجوی راه‌های گوناگون به جهت حل مسائل، ایجاد شده باشد. و وجود نقص در این توانایی‌ها آسیب‌زا بوده و لازم است مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparisons of Phonetic and Personality Characteristics in Adolescents with Speech Sound and Social Pragmatic Communication Disorders

نویسندگان [English]

  • Soroush parhizkar 1
  • Ali Mohammad Mousavi 2
  • Mosa Kafie 3
1 Master of General Psychology, University of Gilan, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.
3 Professor of Psychology Department, Faculty of Literature and Human Sciences, Gilan University, Rasht, Iran
چکیده [English]

Objective: Today, speech and communication skills are more important than in the past. Therefore, the aim of this study was to compare voice and personality characteristics in teenagers with speech sound disorders and social (practical) communication.
Methods: The present study was descriptive and causal-comparative in terms of its fundamental purpose and data collection method. The statistical population of the present study included all teenagers with speech sound disorder and (practical) social communication disorder who referred to the speech therapy clinics of Qazvin city in 1401. From this statistical population, 30 people (15 subjects for each group) of adolescent boys with speech sound disorders and (practical) social communication were selected by purposive sampling. To collect data from the questionnaire of five major factors of children's personality, social communication disorder scale, and to evaluate the voice, acoustic analysis method and Pratt software were used. The data obtained from the evaluations were analyzed by multiway analysis of variance.
Results: The results showed that there is a difference between voice characteristics and personality characteristics in the two groups and the indices of these components are higher in the speech sound group than in the social communication group (P<0.001).




Conclusion: Therefore, the differences could be due to the belief of these people about speaking out loud, fear of facing or being ridiculed by others and searching for different ways to solve problems. And the presence of defects in these abilities is harmful and needs to be taken into consideration.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Phonetic characteristic
  • personality characteristic
  • speech sound disorder
  • social communication disorder
  • Adolescent
اسدزادیان، فرشته و اسدزادیان، قادر. (1398). تحلیل متعارفی از رابطۀ بین ویژگیهای شخصیتی، نگرش، انگیزش و مهارت نوشتن زبان‌آموزان ایرانی زبان انگلیسی. زبان شناسی کاربردی و ادبیات کاربردی: پویش ها و پیشرفت ها, 7(2), 135-154.
حمیدی، رویا و جعفری، اصغر. (1396). مقایسه فرآیند و محتوای خانواده و ویژگی‌های شخصیتی بین مادران کودکان مبتلا به اوتیسم و عادی (15 ـ 6 سال). مجله اصول بهداشت روانی, 20(1), 31-38.  [Doi:10.22038/jfmh.2017.10042]                      
صالحیان بروجردی، حانیه؛ عشایری، حسن و مهریار، امیر هوشنگ. (1398). بررسی کارکردهای اجرایی در چهار حوزه توجه پایدار، حافظه فعال شنیداری، سرعت واکنش و کنترل پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال در روانی گفتار. فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی, 8(4), 16-25.
یاوری عبدالرضا، فاتحی فرهاد، دالوند حمید، ولی زاده اکرم، مرادزاده رحمت اله، میرحسینی فریده السادات. شیوع اختلالات گفتار در دانش آموزان مقطع دبستان شهر اراک، سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک. ۱۳۹۵; ۱۹ (۶) :۸۷-۹۴.
یوسفی، رحیم و ملاعلیزاده، معصومه. (1393). انطباق و هنجاریابی پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نوجوانان (BFQ-C) در دانش‌آموزان مقطع متوسطه. اندیشه های نوین تربیتی, 10(3), 123-138.  [Doi:10.22051/jontoe.2015.379]     
Andrews, moyal. (2019). Manual of voice treatment. 3th edition, Tomson. https://ses.library.usyd.edu.au/handle/2123/20188
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorder 5 edition (DSM-IV). Washington: American Psychiatric Association. [Doi:10.1093/acrefore/9780199975839.013.104]
Asadzadian, F., Asadzadian, G. (2019). Canonical Analysis of the Relationship Between Personality Traits and Attitude with Motivation and EFL Learners’ Written Production Task. Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances, 7(2), 135-154. (Persian) [Doi:10.22049/jalda.2019.26631.1140]
Barbaranelli, C., Caprara, G. V., Rabasca, A., & Pastorelli, C. (2003). A questionnaire for measuring the Big Five in late childhood. Personality and individual differences34(4), 645-664.‏ [Doi:10.1016/S0191-8869(02)00051-X]
Bayanfar, F., & Mostafaei, A. (2018). A Comparison of the Memory and Attention Profiles in Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, Oppositional Defiant Disorder and Social (Pragmatic) Communication Disorder with Normal Students. Research in School and Virtual Learning5(3), 33-42. (Persian). https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4591.html
Bhattacharyya N. (2017). The prevalence of pediatric voice and swallowing problems in the United States. The Laryngoscope. 125(3):746-50. [Doi:10.1007/s00455-016-9746-2]
Bossen, C. B., & Kottasz, R. (2020). Uses and gratifications sought by pre-adolescent and adolescent TikTok consumers. Young consumers21(4), 463-478.‏ [Doi:10.1108/YC-07-2020-1186]
Cervone, D., & Pervin, L. A. (2022). Personality: Theory and research. John Wiley & Sons.‏ https://books.google.com/books
Dashtipour, K., Tafreshi, A., Lee, J., & Crawley, B. (2018). Speech disorders in Parkinson's disease: pathophysiology, medical management and surgical approaches. Neurodegenerative disease management8(5), 337-348.‏ (Persian). https://scindeks.ceon.rs/Article.aspx?artid=1452-73672103203V
Dearly, I. J; Wilson, J. A; Carding, P. N; Mackenzie, K. (2019). The dysphonic voice heard by me, you and it: differential associations with personality and psychological distress. Black Well Publishing Ltd clinical otolaryngology. [Doi:10.21203/rs.3.rs-1821544/v1]
Freed, D. B. (2018). Motor speech disorders: diagnosis and treatment. plural publishing.‏ https://books.google.com/books
Hamidi, R., & Jafari, A. (2017). Comparing the family process-content, and personality traits between mothers with autistic children and the normal ones (6-15 years old). Journal of Fundamentals of Mental Health20(1), 31-38.. (Persian).  [Doi:10.22038/jfmh.2017.10042]
John, M. and Grohol, D. (2021). Social (pragmatic) communication Disorder. Psych central com.
Kallvik, E., Lindström, E., Holmqvist, S., Lindman, J., & Simberg, S. (2015). Prevalence of hoarseness in school-aged children. Journal of Voice29(2), 260-e1. [Doi:10.1016/j.jvoice.2013.08.019]
Kansra, A. R., Lakkunarajah, S., & Jay, M. S. (2021). Childhood and adolescent obesity: A review. Frontiers in pediatrics8, 866. [Doi:10.3389/fped.2020.581461]
Kim, Y. S., Fombonne, E., Koh, Y. J., Kim, S. J., Cheon, K. A., & Leventhal, B. L. (2017). A comparison of DSM-IV pervasive developmental disorder and DSM-5 autism spectrum disorder prevalence in an epidemiologic sample. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry53(5), 500-508.‏ [Doi:10.1007/s10803-016-2937-8]
Khodami, Sayeda Maryam; Rabiei, Sepideh; Jahani, Yunus. (1387). Comparison of the perceptual characteristics of sound from the point of view of a speech and language pathologist and adults with voice disorders and those with normal voice. Journal of Audiology - Volume 18 - Number 2. (Persian).https://aud.tums.ac.ir/article-1-117-fa.html
Montazeri, Masoumeh; Khodami, Sayeda Maryam; Zamani Rad, Motahara; Mazheri, Samira; Alizadeh, Maryam; Jalai, Shahreh. (2015). Acoustic and perceptual characteristics of sound in LP, report of two cases. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences - Volume 26 - Number 145. (Persian)https://jmums.mazums.ac.ir/search.php?slclang=fa&sid=1
Muris P, Meesters C, Diederen R. (2015). Psychometric properties of the big five questionnaire for children (BFQ-C) in a Dutch sample of young adolescents. Pers Individ Dif. [Doi:10.1027/1015-5759/a000273]  
Norbury, C. F. (2018). "Practitioner review: Social communication disorder conceptualization, evidence and clinical implications". Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(3), 204–216.  [Doi:10.1111/desc.12549]
Omar, B., & Dequan, W. (2020). Watch, share or create: The influence of personality traits and user motivation on TikTok mobile video usage.‏https://www.learntechlib.org/p/216454/
Potter, N. L., Nievergelt, Y., & VanDam, M. (2019). Tongue strength in children with and without speech sound disorders. American Journal of Speech-Language Pathology28(2), 612-622.‏   https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31136240/
Rutter, M. (2018). Addressing the issue of fractionation in autism spectrum disorder: A commentary on Brunsdon and Happe´, Frazier, Hobson, and Mandy et al. Autism, 18, 55–57. [Doi:10.1016/j.jacc.2018.07.079]
auReiterer, S. M., Kogan, V., Seither-Preisler, A., & Pesek, G. (2020). Foreign language learning motivation: Phonetic chill or Latin lover effect? Does sound structure or social stereotyping drive FLL?. In Psychology of Learning and Motivation (Vol. 72, pp. 165-205). Academic Press.‏ [Doi:10.1016/bs.plm.2020.02.003]
Rosenbaum S, Simon P. (2018). Speech and Language Disorders in Children: Implications for the Social Security Administration's Supplemental Security Income Program: National Academies Press. [Doi:10.1542/peds.2019-2157]
Roy, nelson; Bless, Diane; Heisey, pennies. (2017). Personality and voice disorder: a multi treat- multi disorder analysis. Jornal of voice, Vol. 14, no. 4. [Doi:10.1016/S0892-1997(00)80009-0]
Salehian Boroujerdi, Haniyeh, Eshairi, Hassan, & Mehyar, Amir Houshang. (2018). Examination of executive functions in four areas of sustained attention, active auditory memory, reaction speed and response control in children with speech disorders. Scientific-Research Quarterly of Paramedical and Rehabilitation Sciences, 8(4), 16-25. (Persian) [Doi:10.22038/jpsr.2020.37518.1897]
Samm N. House. (2016). Social Communication Disorder Scale (SCDS), Hawthorne Educational Services.https://uknowledge.uky.edu/cph_etds/130/
Shin, S. H. (2021). "Clinical Implications of Social Communication Disorder". Journal of the Korean Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 28(4), 192-196. [Doi:10.3390/polym13081180]
Shriberg, L. D., Strand, E. A., Jakielski, K. J., & Mabie, H. L. (2019). Estimates of the prevalence of speech and motor speech disorders in persons with complex neurodevelopmental disorders. Clinical Linguistics & Phonetics, 33(8), 707-736.‏https://www.nature.com/articles/s41579-020-00468-6
Simacek, J., Elmquist, M., Dimian, A. F., & Reichle, J. (2021). Current trends in telehealth applications to deliver social communication interventions for young children with or at risk for autism spectrum disorder. Current Developmental Disorders Reports8, 15-23. ‏https://link.springer.com/article/10.1007/s40474-020-00214-w
Timler, G. R. (2020). "Similar… ButvVery Different: Determining when a child has social communication disorder versus autism spectrum disorder can be tricky. Here are some key considerations". The ASHA Leader, 23(4), 56-61 [Doi:10.1016/j.biomaterials.2020.120282]
Yavari, A., Fatehi, F., Dalvand, H., Valizadeh, A., Moradzadeh, R., & Mirhoseini, F. S. (2016). Prevalence of speech disorders in Arak primary school students, 2014-2015. Prevalence19(111), 87-94.‏ (Persian). http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-4245-fa.html
Yousefi R, Molla Alizade M. (2015).The adaptation and standardization of Big Five Personality questionnaire for children (BFQ-C) in high school students. Journal of New Thoughts on Education. 10(3): 123-138. (Persian). https://jontoe.alzahra.ac.ir/article_379.html