پیش‌بینی افسردگی بر اساس نشخوار فکری مشترک با نقش میانجی شایستگی هیجانی-اجتماعی در نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی آیندگان، مازندران، ایران

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی پیش­بینی افسردگی بر اساس نشخوار فکری مشترک با نقش میانجی شایستگی هیجانی-اجتماعی در نوجوانان انجام شده است.
روش‌ها: طرح پژوهش توصیفی از نوع مدل‏سازی معادلات ساختاری بود. این پژوهش با حضور 400 نفر به روش نمونه‏گیری در دسترس از بین نوجوانان دختر شهر تهران در سال 1401-1400 به روش آنلاین انجام شد. برای اندازه­گیری متغیرهای پژوهش از سیاهه تجدیدنظر شده افسردگی (BDI-II) بک و همکاران (1996)، پرسشنامه نشخوار فکری مشترک (CO-RQ) داویسون و همکاران (2014) و پرسشنامه شایستگی هیجانی اجتماعی (SECQ) زائو و ایی (2012) استفاده شد. داده­ها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS نسخه 24 تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین نشخوار فکری مشترک و شایستگی هیجانی-اجتماعی با افسردگی رابطه معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج مدل ساختاری نشان داد که مسیرهای مستقیم این پژوهش معنادار شدند و مسیر غیرمستقیم نشخوار فکری مشترک از طریق نقش میانجی شایستگی هیجانی-اجتماعی بر افسردگی معنادار بود. بر اساس یافته‏های این پژوهش، مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود  (067/0=RMSEA و 05/0>P-value).




نتیجه‌گیری: بنابراین از این یافته می‌توان برای طراحی مداخله و رویکرد جامع کاهش علائم افسردگی در جامعه نوجوانان استفاده کرد، به این صورت که با توجه به نقش معنادار نشخوار فکری مشترک و شایستگی هیجانی-اجتماعی، پیشنهاد می‌شود تا با آموزش تکنیک­های شایستگی هیجانی-اجتماعی و درمان­های مبتنی بر کاهش نشخوار فکری به نوجوانان، از بروز افسردگی در میان آنان کاسته شود

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The predicting depression based on co-rumination with mediated role social-emotional competence in adolescents

نویسنده [English]

  • Samira Hosseini rad
M.Sc Student in General Psychology, Ayandegan Institute of Higher Education, Mazandaran, Iran
چکیده [English]

Objective:  The purpose of this study was to predicting depression based on co-rumination with mediated role social-emotional competence in adolescents.
Methods: This study was conducted in the presence of 400 adolescents by available sampling method among female adolescents in Tehran city in year 1400-1401. To measure the variables, depression inventory-II  (BDI-II) of Beck  (1996), co-rumination questionnaire  (CO-RQ) of Davidson and et al  (2014) and social- emotional competence questionnaire  (SECQ) of Zhou and Ee  (2012) were used. Data were analyzed using Pearson correlation and structural equation modelling with using SPSS-24 and AMOS software was investigated.
Results: The results Pearson correlation showed that there is significant relationship between co-rumination and social-emotional competence with depression in female adolescents (P <0.01). The results structural equation modelling also showed that most of the direct paths of this study were significant and the indirect paths of co-rumination were significant through the mediating role of social-emotional competence on depression in female adolescents. Also, proposed model had an acceptable fitness to the data (RMSEA=0/067, P-value<0/05).
Conclusion: Thus, this finding can be used to design an intervention and a comprehensive approach to reduction of depression symptoms in adolescent community, so that considering the significant role of co-rumination and social-emotional competence it is suggested to teach social-emotional competence techniques and treatments based on reducing co-rumination to adolescents, to reduce the incidence of depression among them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • co-rumination
  • depression
  • social-emotional competence
آقایوسفی، ع.، خاریو، ا.، و حاتمی، ح.  (1394). نقش نشخوار فکری در بهزیستی روانی و اضطراب در همسران بیماران مبتلا به سرطان در استان قم. فصلنامه روانشناسی سلامت، 14 (4)، 98-79.
امامقلی وند، ف.، کدیور، پ.، و پاشاشریفی، ح.  (1397) شاخص­های روان­سنجی پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش‏آموزان. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 9 (33)، 101-79.
تنهای رشوانلو، ف.، ترکمنی، م.، میرشاهی، س.، حاجی بکلو، ن.، و کارشکی، ح.  (1400). اعتباریابی و پایایی سنجی نسخه فارسی پرسشنامه نشخوار فکری مشترک. نشریه روان­شناسی بالینی، 13 (1) 87-79. https://jcp.semnan.ac.ir/article_5107.html
دابسون، ک.، و محمدخانی، پ.  (1386). مختصات روانسنجی پرسشنامه افسردگی بک در مبتلایان به اختلال افسردگی اساسی. توانبخشی، 8 (29)، 86-80.
شریفی ساکی، ش.، علی پور، ا.، آقایوسفی، ع.، محمدی، م.، غباری بناب، ب.، و انبیایی، ر.  (1397). بررسی رابطه صبر و شفقت به خود با افسردگی در زنان مبتلا به سرطان پستان. فصلنامه بیماری های پستان ایران، 11 (2)، 45-36.
شمس، س؛ حیدری، ش.، و حسن‌زاده، ر.  (1400). مقایسه اثربخشی آموزش شایستگی هیجانی-اجتماعی و بهزیستی روانشناختی بر افسردگی و امید در مبتلایان به دیابت نوع دو. نشریه پژوهش پرستاری، 16 (1)، 49-39.
عابدینی، م.، و دلباخته ی.  (1397). مقایسه شایستگی اجتماعی، کیفیت زندگی و آشفتگی هیجانی دانش­آموزان متوسطه کم خواب و پرخواب شهر چابهار. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 2 (6)، 96-82.
عظیمی، ک.، شهنی‌ییلاق، م.، و خوشناموند، م.  (1400). ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه توانمندی اجتماعی-هیجانی و ارتباط آن با سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان دوره اول متوسطه ایرانی. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، 14 (54)، 83-59.             https://journals.iau.ir/article_685654.html
قمری، س.، کدیور، پ.، و قنبری پناه، ا.  (1400). پیش‌بینی گرایش‌های اجتماعی مطلوب و خودکنترلی بر اساس حمایت اجتماعی و ویژگی‌های خلقی: نقش واسطه‌ای خودکارآمدی در تنظیم هیجان و شایستگی هیجانی- اجتماعی. دوفصلنامه علمی و پژوهشی راهبردهای شناختی در یادگیری، 9 (16)، 56-35.
اللهیار، ا.، و زینالی، ع.  (1399). مدل کاهش سوءمصرف مواد در نوجوانان دیابتی: نقش افسردگی و استرس با میانجیگری مهارت‌های حل مسئله و تعارض. مجله علوم پزشکی اراک، 23 (2)، 137-126.
American Psychiatric Association.  (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders  (5thed.). Washington, DC. American Psychiatric Press
Arthur, A., Savva, G. M., Barnes, L. E., Borjian-Boroojeny, A., Dening, T., Jagger, C., & Brayne, C.  (2020). Changing prevalence and treatment of depression among older people over two decades. The British Journal of Psychiatry216 (1), 49-54. [Doi:10.1192/bjp.2019.193]
Bastin, M., Luyckx, K., Raes, F., & Bijttebier, P.  (2021). Co-rumination and depressive symptoms in adolescence: prospective associations and the mediating role of brooding rumination. Journal of youth and adolescence50 (5), 1003-1016. [Doi:10.1007/s10964-021-01412-4]
Beck, A. T., Steer, R. A. & Brown, G. K.  (1996). Manual for Beck Depression Inventory-II. San Antonio, TX: Psychological Corporation [Doi:10.1207/s15327752jpa6703_13]
Bender, A. E., McKinney, S. J., Schmidt-Sane, M. M., Cage, J., Holmes, M. R., Berg, K. A., & Voith, L. A.  (2022). Childhood exposure to intimate partner violence and effects on social-emotional competence: A systematic review. Journal of Family Violence, 1 (2), 1-19. [Doi:10.1007/s10896-021-00315-z]
Colburn, M. D., Harris, E., Lehmann, C., Widdice, L. E., & Klein, M. D.  (2020). Adolescent depression curriculum impact on pediatric residents' knowledge and confidence to diagnose and manage depression. Journal of Adolescent Health66  (2), 240-246. [Doi:10.1016/j.jadohealth.2019.08.022]
Davidson, C. L., Grant, D. M., Byrd-Craven, J., Mills, A. C., Judah, M. R., & Lechner, W. V.  (2014). Psychometric properties of the co-rumination questionnaire. Personality and Individual Differences70, 171-175. [Doi:10.1016/j.paid.2014.07.002]
Di Tella, M., Ghiggia, A., Testa, S., Castelli, L., & Adenzato, M.  (2019). The Fear of Pain Questionnaire: Factor structure, validity and reliability of the Italian translation. PloS one14  (1), 1-10. [Doi:10.1371/journal.pone.0210757]
Ettman, C. K., Cohen, G. H., Abdalla, S. M., Trinquart, L., Castrucci, B. C., Bork, R. H., & Galea, S.  (2022). Assets, stressors, and symptoms of persistent depression over the first year of the COVID-19 pandemic. Science Advances8 (9), 12-21. [Doi:0.1126/sciadv.abm9737]
Faro, A., & Pereira, C. R.  (2020). Factor structure and gender invariance of the Beck Depression Inventory–second edition  (BDI-II) in a community-dwelling sample of adults. Health Psychology and Behavioral Medicine8 (1), 16-31. [Doi:10.1080/21642850.2020.1715222]
Flett, G. L., Burdo, R., & Nepon, T.  (2020). Mattering, Insecure Attachment, Rumination, and Self-Criticism in Distress Among University Students. International Journal of Mental Health and Addiction, 1 (2), 111-114. [Doi:10.1007/s11469-020-00225-z]
Fu, L., Wang, P., Zhao, M., Xie, X., Chen, Y., Nie, J., & Lei, L.  (2020). Can emotion regulation difficulty lead to adolescent problematic smartphone use? A moderated mediation model of depression and perceived social support. Children and Youth Services Review108  (1), 1046-1060. [Doi:10.1016/j.childyouth.2019.104660]
Gerbeth, S., Stamouli, E., & Mulder, R. H.  (2022). The relationships between emotional competence and team learning behaviours. Educational Research Review, 1 (2), 1-10. [Doi:10.1016/j.edurev.2022.100439]
Hamilton, M. A. X.  (1967). Development of a rating scale for primary depressive illness. British journal of social and clinical psychology6 (4), 278-296. [Doi:10.1111/j.2044-8260.1967.tb00530.x]
Hoffman, A. J., McGuire, L., Rutland, A., Hartstone-Rose, A., Irvin, M. J., Winterbottom, M., & Mulvey, K. L.  (2021). The Relations and Role of Social Competencies and Belonging with Math and Science Interest and Efficacy for Adolescents in Informal STEM Programs. Journal of Youth and Adolescence50 (2), 314-323. [Doi:10.1007/s10964-020-01302-1]
Kline, R. B.  (2016). Principles and practice of structural equation modeling  (4th Ed.), New York: The Guilford Press. https://books.google.com/books?hl
Meesters, Y., Sijbrandij, J. J., Visser, E., & de Beurs, E.  (2021). Sensitivity to change of the Beck Depression Inventory versus the Inventory of Depressive Symptoms. Journal of Affective Disorders281 (2), 338-341. [Doi:10.1016/j.jad.2020.12.036]
Meinitzer, S., Baranyi, A., Holasek, S., Schnedl, W. J., Zelzer, S., Mangge, H., & Enko, D.  (2020). Sex-Specific Associations of Trimethylamine-N-Oxide and Zonulin with Signs of Depression in Carbohydrate Malabsorbers and Nonmalabsorbers. Disease Markers1 (2), 1-10. [Doi:10.1155/2020/7897240]
Mewton, L., Shaw, B., Slade, T., Birrell, L., Newton, N. C., Chapman, C., & Teesson, M.  (2020). The comorbidity between alcohol use and internalising psychopathology in early adolescence. Mental Health & Prevention, 17 (1), 1-10. [Doi:10.1016/j.mhp.2019.200176]
Monroe, S. M., & Harkness, K. L.  (2022). Major Depression and Its Recurrences: Life Course Matters. Annual Review of Clinical Psychology18 (1), 1-10. [Doi:10.1146/annurev-clinpsy-072220-021440]
Nakamichi, K., Nakamichi, N., & Nakazawa, J.  (2021). Preschool social-emotional competencies predict school adjustment in Grade 1. Early Child Development and Care191 (2), 159-172. [Doi:10.1080/03004430.2019.1608978]
Nakano, S., Tanaka, S., Ikeda, M., & Yamauchi, Y.  (2021). Evaluation on Improvement of Social Emotional Competencies in Summer Camp Focusing on Personal Characteristics: The Case of UWC ISAK Japan’s Summer School. Information and Technology in Education and Learning1 (1), 1-.10. [Doi:10.12937/itel.1.1.Trans.p004]
Neff, K.  (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and identity2 (2), 85-101. https://self-compassion.org/wpcontent/uploads/publications/SCtheoryarticle.pdf
Nolen-Hoeksema, S., & Morrow, J.  (1991). A prospective study of depression and posttraumatic stress symptoms after a natural disaster: the 1989 Loma Prieta Earthquake. Journal of personality and social psychology61 (1), 115. [Doi:10.1037//0022-3514.61.1.115]
Preacher, K. J., & Hayes, A. F.  (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior research methods, instruments, & computers36 (4), 717-731. [Doi:10.3758/BF03206553]
Rose, A. J.  (2002). Co–rumination in the friendships of girls and boys. Child development73 (6), 1830-1843. [Doi:10.1111/1467-8624.00509]
Rose, A. J.  (2021). The costs and benefits of co‐rumination. Journal Child Development Perspectives15 (3), 176-181. [Doi:10.1111/cdep.12419]
Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H.  (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online8  (2), 23-74. https://www.researchgate.net/publication
Siconolfi, D., Edelen, M. O., McMullen, T. L., Martino, S., Ahluwalia, S. C., Chen, E. K., & Mota, T.  (2022). Standardized assessment of depression symptoms in post‐acute care: A screening threshold approach. Journal of the American Geriatrics Society, 1 (20), 25-37. [Doi:10.1111/jgs.17646]
Sneider, J., Cohen-Gilbert, J., Caine, C., Rieselbach, M., Oot, E., Seraikas, A., & Silveri, M.  (2019). S82. Greater Depression Severity is Associated With Lower Frontal Brain Gaba in Women. Biological Psychiatry85 (10), S328-S329. [Doi:10.1016/j.biopsych.2019.03.833]
Tusa, N., Koponen, H., Kautiainen, H., Korniloff, K., Raatikainen, I., Elfving, P.,& Mäntyselkä, P.  (2019). The profiles of health care utilization among a non-depressed population and patients with depressive symptoms with and without clinical depression. Scandinavian journal of primary health care37 (3), 312-318. [Doi:10.1080/02813432.2019.1639904]
Zhang, H., Watson-Singleton, N. N., Pollard, S. E., Pittman, D. M., Lamis, D. A., Fischer, N. L., & Kaslow, N. J.  (2019). Self-criticism and depressive symptoms: mediating role of self-compassion. Omega-Journal of Death and Dying80  (2), 202-223. [Doi:10.1177/0030222817729]
Zhou, M., & Ee, J.  (2012). Development and validation of the social emotional competence questionnaire  (SECQ). The International Journal of Emotional Education, 4 (2), 27-42. https://www.um.edu.mt/library/oar/bitstream/123456789/6140/1/ENSECV4I2P2.pdf