مقایسه نشخوار خشم و افکار ناکارآمد در دانش آموزان فرزند طلاق با و بدون نشانگان اختلال افسردگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی دانشگاه ازاد اسلامی، واحد شاهرود، سمنان، ایران.

2 کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان زینب کبری (س) اراک، مرکزی، ایران.

3 دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی دانشگاه ازاد اسلامی، واحد خمین، مرکزی، ایران.

10.22098/rcap.2024.13921.1030

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه نشخوار خشم و افکار ناکارآمد در دانش‌آموزان فرزند طلاق با و بدون نشانگان اختلال افسردگی بود.

روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی – مقایسه‌ای بود. جامعه مورد نظر شامل کلیه دانش‌آموزان فرزند طلاق مشغول به تحصیل در پایه دوم متوسطه شهر اراک در پاییز و زمستان سال تحصیلی 1402-1401 بودند که بر اساس روش نمونه‌‌گیری در دسترس 120 نفر انخاب شدند و به دو گروه 60 نفری تقسیم‌بندی شدند و به مقیاس نشخوار خشم ساکودولسکی و همکاران (2001)، پرسشنامه افکار ناکارآمد دی الکساندرو و بورتون (2006) و پرسشنامه افسردگی بک (1966) پاسخ دادند. داده‌ها نیز از طریق تحلیل واریانس چند و تک متغیره و با اسفاده از نرم افزار آماری spss-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه مورد بررسی در متغیرهای نشخوار خشم (مولفه‌های پس فکرهای خشم، افکار انتقام، خاطره های خشم و شناختن علت‌ها) و افکار ناکارآمد تفاوت معناداری وجود دارد (05/0p-). به طوری که دانش‌آموزان فرزند طلاق با نشانگان اختلال افسردگی میزان نشخوار خشم و افکار ناکارامد بیشتری داشتند.

بحث و نتیجه‌گیری: دانش‌آموزان دارای سابقه طلاق والدین، به واسطه این اتفاق، ممکن است بیشتر مستعد مشکلات روانشناختی (مانند افسردگی) باشند. در نتیجه به معلمان، مدیران و والدین پیشنهاد می‌شود که جهت جلوگیری و یا عود افسردگی در اینگونه از افراد، نشخوار خشم و افکار ناکارآمد را بیشتر مدنظر قرار دهند تا از آسیب‌های احتمالی پیشگیری شود.

عنوان مقاله [English]

Comparison of anger rumination and dysfunctional thoughts in students who are children of divorce with and without symptoms of depressive disorder

نویسندگان [English]

  • Mahereh Eskandarli 1
  • maryam zohrevand 2
  • Masoomeh Hemesi 3
1 Master's student in clinical psychology, Faculty of Medicine, Islamic Azad University, Shahroud Branch, Semnan, Iran.
2 Bachelor of Educational Sciences, Farhangian Zainab Kobari University Arak, Markazi, Iran
3 Master's student in clinical psychology, Islamic Azad University School of Medicine, Khomein Branch, Markazi, Iran.
چکیده [English]

Aim: The objective of the present study was to Comparison of anger rumination and dysfunctional thoughts in students who are children of divorce with and without symptoms of depressive disorder.

Method: The present research method was descriptive and comparative in nature. The target population included all the students, children of divorce, engaged in tehsil at the end of the second secondary school in the city of Arak in the fall and winter of the academic year 2022-2023. The Narcissism Scale by Anger Sukhodolsky et al. (2001), the Dysfunctional Thought Questionnaire by Alexandrou and Bourton (2006) and the Depression Questionnaire by Book (1966) were answered. The data were also analyzed using SPSS-23 statistical software through analysis of variance.

Findings: The results showed that there is a significant difference between the two groups studied in the variables of rumination anger (components after thoughts of anger, thoughts of revenge, memories of anger and identification of causes) and ineffective thoughts (p< 0/05). So that students, children of divorce with symptoms of depression, scale of narcissism, anger and thoughts were more dysfunctional.

Discussion and conclusion: Students with previously divorced parents, by this coincidence, may be more susceptible to psychological problems (such as depression). As a result, it is suggested to the teachers, administrators and parents that in order to prevent or relapse of depression in such people, they should take more into consideration the narcissistic anger and ineffective thoughts in order to prevent possible harm.in such people, they should consider rumination of anger and ineffective thoughts more in order to prevent possible injuries.