اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه ای بر انعطاف پذیری و نارسایی شناختی در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال

10.22098/rcap.2024.14983.1053

چکیده

اهداف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی توانبخشی‌شناختی رایانه‌ای بر انعطاف پذیری و نارسایی شناختی در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال ‌یادگیری ‌‌خاص بود.

مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر، آزمایشی و طرح آن پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص پذیرفته شده در مرکز اختلالات یادگیری شهرستان خلخال در سال 1402 به تعداد 120 نفر هستند که از بین آنان 30 نفر مراجعه‌کننده به مراکز درمانی انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند از جامعه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15‌نفر) و کنترل (15‌نفر) جایگزین شدند. تشخیص اختلال یادگیری با توجه به نظر روانپزشک و مصاحبه بالینی توسط روانشناس انجام شد. پاسخگویان به پرسشنامه نارسایی‌شناختی برادبنت و همکاران (1982) و انعطاف پذیری‌شناختی دنیس و وندروال (2010) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون کواریانس تک‌متغیره تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی رایانه‌ای در افزایش انعطاف پذیری شناختی و کاهش نارسایی‌شناختی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص اثربخشی دارد. با توجه به نتایج، نقش متغیر توانبخشی شناختی رایانه‌ای در افزایش انعطاف پذیری شناختی و کاهش نارسایی شناختی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص مورد تأیید قرار گرفت.

نتیجه گیری: این یافته می تواند در پی بردن به آثار مثبت توانبخشی شناختی در افزایش انعطاف پذیری شناختی و کاهش نارسایی شناختی مورد استفاده قرار گیرد.

عنوان مقاله [English]

The effectiveness of computer-based cognitive rehabilitation on flexibility and cognitive deficits in students with specific learning disorders

نویسنده [English]

  • kobra mahmoode
Master's student of Islamic Azad University, Khalkhal branch
چکیده [English]

Objective: The purpose of the present study was the effectiveness of computerized cognitive rehabilitation on flexibility and cognitive impairment in students with specific learning disorders.

Methods: The current research method is experimental and its design is pre-test and post-test with control group. The statistical population of this research is 120 primary school students with specific learning disabilities admitted to the learning disorders center of Khalkhal city in 1402, of which 30 were selected to refer to treatment centers. The participants are selected from the population using targeted sampling and randomly replaced in two experimental (15 people) and control (15 people) groups. The diagnosis of learning disorder was made according to the psychiatrist's opinion and the clinical interview by the psychologist. Respondents responded to Broadbent et al.'s (1982) cognitive impairment questionnaire and Dennis and Vanderwaal's (2010) cognitive flexibility questionnaire. The data were analyzed using univariate covariance test.

Results: The results showed that computerized cognitive rehabilitation is effective in increasing cognitive flexibility and reducing cognitive impairment of students with specific learning disorders. According to the results, the variable role of computerized cognitive rehabilitation in increasing cognitive flexibility and reducing cognitive impairment of students with specific learning disorders was confirmed.

Conclusion: This finding can be used to find out the positive effects of cognitive rehabilitation in increasing cognitive flexibility and reducing cognitive impairment.