نقش واسطه‌ای نشخوار فکری و عواطف منفی در آسیب‌های دوران کودکی و نوجوانی با علایم تجزیه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران

10.22098/rcap.2024.15371.1060

چکیده

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی‌گری نشخوار فکری و عواطف منفی در ارتباط بین آسیب‌های دوران کودکی و نوجوانی و علایم تجزیه‌ای در نوجوانان بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه‌ی این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره متوسطه اول و دوم بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای 360 نفر انتخاب شدند و با پرسش‌نامه‌های نشخوار فکری، پرسشنامه ارزیابی عواطف پاناس، پرسش‌نامه ترومای دوران کودکی و مقیاس تجارب تجزیه‌ای (نسخه دوم) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل مسیر توسط نرم‌افزارهای SPSS نسخه 25 و AMOS نسخه 24 انجام شد. بر اساس نتایج به‌ دست آمده ضرایب مربوط به تاثیر غیرمستقیم آسیب‌های دوران کودکی و نوجوانی بر علائم تجزیه‌ای از طریق متغیرهای واسطه‌ای نشخوار فکری و عواطف منفی، معنی‌دار است (۰۵/0>p). از این رو فرضیه پژوهش مبنی بر نقش واسطه‌ای نشخوار فکری و عواطف منفی در رابطه‌ی بین آسیب‌های دوران کودکی و نوجوانی با علائم تجزیه‌ای مورد تایید قرار می‌گیرد. یافته‌های مطالعه حاضر می‌تواند در ارائه پیشنهادهایی برای طراحی مداخلات مناسب برای کاهش علائم تجزیه‌ای از طریق کاهش نشخوار فکری و عواطف منفی در نوجوانان آسیب‌دیده از تروماهای دوران کودکی مفید باشد.



کلید واژگان: نشخوار فکری، عواطف منفی، آسیب‌های دوران کودکی و نوجوانی، علایم تجزیه‌ای

عنوان مقاله [English]

The Mediating Role of Rumination and Negative Affect in the Relationship Between Childhood and Adolescent Trauma with Dissociative Symptoms

نویسندگان [English]

  • mohammad reza khodabakhsh 1
  • Mahnaz Ghaderi 2
1 Assistant professor, Department of Psychology, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.
2 M.Sc. in psychology,Department of Psychology, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.
چکیده [English]

Abstract

The aim of the current study was to explore the mediating role of rumination and negative affect in the relationship between childhood and adolescent trauma and dissociative symptoms in adolescents. The study was a descriptive correlational research. The population of this research included all male and female students of first and second secondary school that 360 of them were selected via multi-stage cluster sampling method and they were assessed by Rumination Questionnaire, Positive and Negative Affect Schedule, Childhood Trauma Questionnaire and the Dissociative Experiences Scale (DES-II). Data analysis was done via path analysis by SPSS version 25 and AMOS version 24 software. Based on the results, the coefficients related to the indirect effect of childhood and adolescent trauma on dissociative symptoms through the mediating variables of rumination and negative affects are significant (p<0.05).Therefore, the research hypothesis based on the mediating role of rumination and negative affects in the relationship between childhood and adolescent trauma with dissociative symptoms is confirmed. The findings of the study is useful in providing suggestions for formulating appropriate interventions to lessen dissociative symptoms by reducing rumination and negative affects in adolescents influenced by childhood traumas.

KeyWords: Rumination, Negative Affect, Childhood and Adolescent Trauma, Dissociative Symptoms