بررسی نقش ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی با سازگاری اجتماعی و کیفیت دوستی در دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران.

2 دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران.

3 دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.

10.22098/rcap.2024.15598.1065

چکیده

چکیده

هدف: پژوهش حاضر، باهدف بررسی نقش ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی با سازگاری اجتماعی و کیفیت دوستی در دانش‌آموزان می‌باشد.

روش ها: روش پژوهش‌، توصیفی‌ و از نوع همبستگی‌ است‌. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر خوی در سال تحصیلی 1403- 1402 که تعداد آن‌ها 5543 بود. تعداد 360 دانش‌آموز با روش نمونه گیری تصادفی خوش‌های چند مرحله‌ای، با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مقیاس نیازهای بنیادین روان‌شناختی (لی گاردیا و همکاران، 2000)، پرسشنامه کیفیت دوستی (زهره وند، 1380) و پرسشنامه سازگاری فردی – اجتماعی کالیفرنیا (کلارک و همکاران، 1953) بود. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام در نرم افزار 23 spss - تحلیل شدند.

یافته ها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی همبستگی مثبت و معنی‌داری با مؤلفه‌های سازگاری اجتماعی (قالب‌های اجتماعی، مهارت‌های اجتماعی‌، روابط‌ خانوادگی، روابط‌ مدرسه‌ای و روابط‌ اجتماعی) و با مؤلفه‌های کیفیت دوستی (مجاورت، افشای خود، رضایتمندی و اعتماد) و همبستگی منفی و معنی‌داری با مؤلفه‌های سازگاری اجتماعی در (علائق‌ ضداجتماعی) وجود دارد. علاوه بر این نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی به میزان 30 درصد می‌تواند سازگاری اجتماعی و ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی به میزان 37 درصد می‌تواند کیفیت دوستی دانش‌آموزان را پیش‌بینی کند.

نتیجه گیری: درمجموع، نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش، وقتی ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی دانش‌آموزان برآورده شود راهبردی مؤثر برای بهبود سازگاری اجتماعی و کیفیت دوستی در دانش‌آموزان می‌باشد.

عنوان مقاله [English]

Investigating The Role of Satisfaction of Basic Psychological Needs in Social Adjustment and Friendship Quality of Students

نویسندگان [English]

  • Shahram Vahedi 1
  • amir yekanizad 2
  • Somayeh Aalizadeh 3
1 Professor, Department of Educational Science,University of Tabriz, , Iran
2 Ph.D Student in Eduactional Psychology, University of Tabriz, Iran.
3 Ph.D Student in Eduactional Psychology,Shahid Chamran University of Ahvaz,, Iran.
چکیده [English]

Abstract

Objective: This study aims to investigate the role of satisfaction of basic psychological needs in social adjustment and friendship quality of students.

Methods:The method of the present study is one of the descriptivel and correlational studies. The statistical population consisted of all male high school students in Khoy city during the academic year 2023-2024, totaling 5543 individuals. The sample of 360 students was selected using a multi-stage cluster random sampling method, with sample size determined by Cochran's formula. The data collection tools were the basic Psychological needs scale (Li Gardia et al., 2000), the friendship quality questionnaire (Hijazi & Zohrevand, 2006), and the California Personal-social adjustment questionnaire (Clark et al., 1953). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and stepwise regression in software SPSS-23.

Results:The results indicated that the satisfaction of basic psychological needs had a positive and significant correlation with the components of social adjustment (social patterns, social skills, family relationships, school relationships, and social relationships) and friendship quality (proximity, self-disclosure, satisfaction, and trust). Conversely, it showed a negative and significant correlation with the components of social adjustment (interests). Furthermore, the results of stepwise regression analysis revealed that the satisfaction of basic psychological needs could predict 30% of the variance in social adjustment, and 37% of the variance in friendship quality among students. Conclusion: Overall, the results of this study suggest that meeting students' basic psychological needs is an effective strategy for improving social adjustment and friendship quality among students