اثربخشی درمان شناختی رفتاری فشرده کوتاه مدت بر گرایش به تنفر و بازداری پاسخ در کودکان با نشانه‌های اختلال وسواسی جبری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، گیلان

2 استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

3 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

10.22098/rcap.2024.15613.1067

چکیده

اهداف

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی-رفتاری فشرده کوتاه مدت بر گرایش به تنفر و بازداری پاسخ در کودکان با اختلال وسواسی-جبری انجام شد.



مواد و روش‌ها



این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. شرکت کنندگان پژوهش 18 دانش‌آموز دختر با نشانه‌های اختلال وسواسی-جبری بودند که از میان دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی خمام در سال تحصیلی 1403-1402 با نمره برش 16 در مقیاس وسواسی-جبری ییل براون کودکان و مصاحبه بالینی شناسایی و در دو گروه آزمایش و کنترل 9 نفره جایدهی شدند. گروه آزمایش به مدت 5 جلسه گروهی و هفتگی تحت درمان شناختی-رفتاری فشرده کوتاه مدت قرار گرفتند جهت گردآوری داده‌ها از مقیاس وسواس فکری-عملی مادزلی (راچمن و هاجسون،1977)، مقیاس وسواسی-جبری ییل براون کودکان (اسکاهیل و همکاران،1997)، مقیاس چند بعدی نفرت از خود (کرایزر، 2014) و آزمون رنگ-واژه استروپ (1935) استفاده شد. به منظور تحلیل داده‌ها از آزمون تی مستقل استفاده شد.



یافته‌ها

نتایج پژوهش نشان داد درمان شناختی-رفتاری فشرده کوتاه مدت باعث بهبود گرایش به تنفر در کودکان می‌شود (01/0>P)، اما بین تفاضل میانگین نمرات پیش و پس آزمون بازداری پاسخ در دو گروه تفاوتی بدست نیامد (05/0<P).



نتیجه گیری

درمان شناختی-رفتاری فشرده کوتاه مدت می‌تواند جهت بهبود گرایش به تنفر در کودکان با نشانه‌های اختلال وسواسی-جبری جایگزین مناسبی باشد و تلفیق این رویکرد با سایر روش‌های درمانی ‌می‌تواند در پیشبرد اهداف درمانی در این گروه از افراد موثر واقع گردد.



کلید واژه‌ها

اختلال وسواسی-جبری کودکان؛ بازداری پاسخ؛ درمان شناختی-رفتاری فشرده؛ گرایش به تنفر؛ وسواس کودکان

عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Brief Intensive Cognitive Behavioral Therapy on Disgust Proneness and Response Inhibition of Children with Symptoms of Obsessive Compulsive Disorder

نویسندگان [English]

  • Homa Jokar 1
  • Abbas Abolghasemi 2
  • Mahnaz Khosrojavid 3
1 Master of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Literature and Human Science, Guilan University, Rasht, Iran
2 Professor, Department of Psychology, University of Guilan, Rasht, Iran
3 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Science, Guilan University, Rasht, Iran
چکیده [English]

Objective: The current research aimed to investigate the impact of short intensive cognitive-behavioral therapy on disgust proneness and response inhibition in children with obsessive-compulsive disorder.



Methods This study used a semi-experimental design with a pre-test-post-test setup and included a control group. The study involved 18 female students exhibiting symptoms of obsessive-compulsive disorder, selected from female students at Khommam elementary school during the 2023-2024 academic year based on a cut-off score of 16 on the children's Yale-brown obsessive-compulsive scale and clinical interview. Nine individuals were divided into two groups for the experiment, one being the control group and the other being the experimental group. The experimental group received brief intense cognitive-behavioral therapy in 5 group sessions held weekly. The data was gathered using the Maudsley Obsessive-Compulsive Scale (Rachman and Hodgson, 1977), Children's Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale (Scahill et al. 1997), Multidimensional Self-Disgust Scale (Carreiras, 2014), and Children's Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale (1935). To examine the data, both independent t-tests and Mann-Whitney tests were utilized.



Results: The findings of the study indicated that brief intensive cognitive-behavioral therapy enhances disgust proneness in children (P<0.01), whereas there was no variance in average scores pre and post the response inhibition test within the two groups (P<0.05)



Conclusion: Brief intensive cognitive-behavioral therapy may be a viable option for reducing disgust proneness in children with obsessive-compulsive disorder symptoms, and integrating it with other therapies can enhance treatment outcomes for this population.



Keywords: Brief intensive cognitive-behavioral therapy; disgust proneness; response inhibition; children's OCD