مقایسه نیاز های روانشناختی پایه، جهت گیری مذهبی و سبک های دفاعی در نوجوانان دختر پرورشگاهی و غیر پرورشگاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

10.22098/rcap.2024.15572.1063

چکیده

هدف از پژوهش حاضر مقایسه جهت گیری مذهبی، سبک های دفاعی و نیاز‌های روانشناختی پایه در نوجوان پرورشگاهی با نوجوانان تحت سرپرستی خانواده خود بود. به این منظور از طرح علی-مقایسه ای استفاده شد؛ از پرسشنامه های جهت گیری مذهبی آلپورت، پرسشنامه سبک های دفاعی آندروز، و نیاز‌های روانشناختی پایه دسی و ریان استفاده شد. حجم نمونه در این پژوهش 60 نفر بود که در گروه پرورشگاهی از نمونه گیری هدفمند استفاده شد که از مراکز پرورشگاهی تعدادی مرکز در نظر گرفته شد. در گروه غیر پرورشگاهی ابتدا نمونه گیری خوشه ای از ناحیه آموزشی 2 شهر همدان، و از بین مدارس یک مدرسه انتخاب شد. هر دو گروه به تعداد 30 نفر بودند که از نظر جنس، سن (12-18)، نداشتن مشکلات جدی همتا شدند. مقایسه گروه ها با استفاده از آزمون تی مستقل مورد بررسی قرار گرفت. یافته های نشان داد تفاوت معناداری بین دو گروه در سبک دفاعی رشد یافته، نیاز های روانشناختی، خودمختاری، شایستگی و ارتباط وجود دارد. امّا، در نوع جهت گیری مذهبی و سبک های دفاعی رشد نایافته و روان آزرده تفاوت معنادار نبود. نتایج بیانگر این است که شرایط زندگی پرورشگاهی در سبک دفاعی رشد یافته، نیازهای روانشناختی، خودمختاری، شایستگی مؤثر بوده و با توجه به نقش این متغیر ها و چگونگی آن در فرد که می تواند باعث وجود مشکلات بشود در برنامه ریزی آموزشی و تربیتی مورد توجه واقع گردد.

عنوان مقاله [English]

Comparison of basic psychological needs, religious orientations, and defensive styles in orphaned and non-orphaned female adolescents

نویسندگان [English]

  • Seyed Amirhossein Mehraban
  • Mehran Farhadi
Department of Psychology, Faculty of Economics and Social sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was Comparison of religious orientation, defensive styles, and basic psychological needs between orphaned adolescents and adolescents under the care of their families. For this purpose, a causal-comparative design was used; the Alport Religious Orientation Questionnaire, the Andrews Defense Styles Questionnaire, and the Deci and Ryan Basic Psychological Needs Questionnaire were used. The sample size of this study was 60 people selected by purposeful sampling method in the orphanage group. In the non-orphanage group, at first, second educational district of Hamadan city was selected among the schools by cluster sampling. Both groups had 30 individuals who had the same age (18-12) and gender and both groups had no serious problems. Comparison of groups was performed using independent t-test. The findings showed that there was a significant difference between the two groups in the mature defensive style, psychological needs: autonomy, competence and relatedness. However, there was no significant difference in term of religious orientation and neurotic, and immature defense styles. The results indicate that the orphaned living conditions influenced the mature defensive style, psychological needs of autonomy, competence and given the role of these variables and their impact on the individual that can cause problems, these issues should be considered in educational planning.