طراحی و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس انگیزه‌ یادگیری در دانش‌آموزان مدرسه تیزهوشان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مشاور مرکز مشاوره آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه

2 مشاور

3 استادیار گروه روانشناسی مؤسسه آموزش عالی عمران و توسعه، همدان، ایران

10.22098/rcap.2025.14089.1035

چکیده

مقدمه: اشتیاق و علاقه‌مندی به یادگیری، منجر به پیشرفت‌های تحصیلی و آگاه‌سازی جامعه شده و از این طریق، پیشرفت‌های اجتماعی و فرهنگی را دامن می‌زند. هدف پژوهش پیش‌رو نیز طراحی و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس انگیزه یادگیری در دانش‌آموزان مدرسه تیزهوشان بود. روش و ابزارها: روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل عاملی ‌می‌باشد. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه مدرسه تیزهوشان شهرستان خرم‌آباد بود که تمامی آن‌ها به روش سرشماری انتخاب گردیدند. بنابراین، حجم نمونه 128 شرکت‌کننده بود. ابزارها نیز شامل مقیاس انگیزه به یادگیری (LMS-39) و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS-5) بود. نتایج: پس از تحلیل اکتشافی، 11 گویه به دلیل بارهای عاملی نامناسب از پرسش‌نامه حذف شدند و 28 گویه پرسش‌نامه نهایی را تشکیل دادند. در نهایت ویژگی-های روان‌سنجی مطلوب و منطبق گزارش گردید و آلفای کرونباخ نیز 87/0 به دست آمد. بحث و نتیجه‌گیری: بنابراین این مقیاس، در جهت اهداف پژوهشی و آموزشی، قابلیت اجرا در جامعه دانش‌آموزان ایرانی، با تاکید بر مدارس تیزهوشان را دارد.

عنوان مقاله [English]

Designing and Investigating the Psychometric Properties of the Learning Motivation Scale in Gifted school students

نویسندگان [English]

  • Maryam abdolahi moghadam 1
  • Ali Sharifi Fard 2
  • Safdar NabiZadeh 3
  • Golnaz Ali Babaei 2
1 counselor of education and teacher
2 Counselor
3 Assistant professor, Department of psychology, University college of Omran-Toseeh, Hamedan, Iran
چکیده [English]

Introduction: Enthusiasm and interest in learning leads to academic progress and awareness of the society, and in this way, promotes social and cultural progress. The aim of the present study was to design and investigate the psychometric properties of the learning motivation scale in gifted school students. Method and Measures: The descriptive research method is factor analysis type. The statistical population included all female students of the second year of secondary school in gifted School of Khorram Abad city, all of whom were selected by census method. Therefore, the sample size was 128 participants. The measures included the Learning Motivation Scale (LMS-39) and Life Satisfaction Scale (SWLS-5). Results: After exploratory analysis, 11 items were removed from the questionnaire due to inappropriate factor loadings, and 28 items formed the final questionnaire. Finally, the psychometric properties were reported to be satisfactory and consistent, and Cronbach's alpha was 0.87. Discussion and conclusion: Therefore, this scale, for research and educational purposes, has the ability to be implemented in the society of Iranian students, with an emphasis on gifted schools.