رابطه‌ی بین ترس از ارزیابی منفی دیگران و اضطراب ریاضی در دانش‌آموزان متوسطه با میانجیگری خودپندارة ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

3 کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

10.22098/rcap.2025.14229.1038

چکیده

اضطراب ریاضی به‌مثابه احساس تنش، هراس و یا ترس در پردازش مسائل ریاضی در زندگی روزمرّه و در محیط آموزشگاه می‌تواند پیشرفت و عملکرد ریاضی را تحت تأثیر قرار دهد. هدف پژوهش‌ حاضر تعیین نقش میانجیگرانه خودپندارة ریاضی در رابطه بین اضطراب ریاضی و ترس از ارزیابی منفی دیگران در دانش‌آموزان متوسطه‌ی دوم است. این مطالعه‌، یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل تمامی دانش‌آموزان متوسطه‌ی دوم شهر رشت در نیمسال تحصیلی 1400-1399 بود. که به روش نمونه‌گیری در دسترس 228 دختر و 194 پسر نمونه‌گیری شد. جهت انجام پژوهش از پرسشنامه اضطراب ریاضی بالگلو و زلهارت (2007)، پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی لری (1983) و پرسشنامه خودپنداره ریاضی مارش (1990)، استفاده شد. داده‌ها از طریق روش معادلات ساختاری موردبررسی قرار گرفتند و نتایج نشان داد که ترس از ارزیابی منفی دیگران بر اضطراب ریاضی در دانش‌آموزان اثر مثبت معنادار دارد (057/9t= )، اما خودپنداره ریاضی بر اضطراب ریاضی در دانش‌آموزان اثر منفی معنادار دارد (739/10- t=)، همچنین ترس از ارزیابی منفی دیگران بر خودپنداره‌ ریاضی در دانش‌آموزان اثر منفی معنادار دارد (828/2- t= ). از طرفی دیگر، نتایج نشان داد که خودپنداره‌ی ریاضی در رابطه بین ترس از ارزیابی منفی دیگران و اضطراب ریاضی نقش میانجیگری دارد. از پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که افزایش خودپنداره ریاضی، می‌تواند اضطراب ریاضی ناشی از اثرات مخرب ترس از ارزیابی منفی را کاهش ‌دهد.

عنوان مقاله [English]

The relationship between fear of negative evaluation and math anxiety in high school students with the mediating role of math self-concept

نویسندگان [English]

  • Motahare Bornas 1
  • Sajjad Rezaei 2
  • Seyed Valiollah mousavi 2
  • Zahra Ghaemi 3
1 Master of General Psychology, Professor of Psychology and Educational Sciences, Alameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Gilan University, Rasht, Iran.
3 Master of General Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Gilan University, Rasht, Iran.
چکیده [English]

Math anxiety can be defined as a feeling of tension, consternation, or anxiety that arises from dealing with math issues in everyday life and in the classroom. This can interfere with students' academic performance and achievement. This study examines the role of math self-concept in mediating the relationship between math anxiety and fear of negative evaluation among secondary school students. In this descriptive correlational study, the statistical population consisted of all secondary school students in Rasht during the semester of 2020-21. The instruments used were the Math Anxiety Rating Scale (Baloglu & Zelhart, 2007), the Fear of Negative Evaluation Scale (Leary, 1983), and the Math Self-Concept scale (Marsh, 1990). Using structural equation analysis, it was determined that fear of negative evaluations had a significant positive impact on students' math anxiety (t=9.057). However, math self-concept had a significant negative impact on students' math anxiety (t=-10.739), and fear of negative evaluations had a significant negative impact on students' math self-concept (t=-2.828). Results of the study also indicate that math self-concept may serve as a mediator between fear of negative evaluation and math anxiety. Considering the findings of the present study, it can be concluded that developing a math self-concept reduces math anxiety resulting from fear of negative evaluation.