مقایسه توان بخشی شناختی و سبک های شناختی بر عملکرد تحصیلی و سواد اطلاعاتی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 موسسه آموزش عالی ادیب مازندران

2 دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد

3 گروه روانشناسی موسسه اموزش عالی ادیب مازندران

10.22098/rcap.2025.14999.1054

چکیده

هدف از این مطالعه مقایسه توان بخشی شناختی و سبک های شناختی بر عملکرد تحصیلی و سواد اطلاعاتی دانش آموزان بود. این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون چندگانه (سه گروهی) می‎باشد که ملاک سه گروه، دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل می باشد و جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر بجنورد تشکیل دادند. نمونه مورد نظر شامل 50 نفر از دانش آموزان پایه سوم ابتدایی مدرسه شهدای فرهنگی بوده که از بین آنها 30 نفر که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به سه گروه 10 نفره شامل دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سواد اطلاعاتی دانش آموزان رحمانی و همکاران (1386)، معدل تحصیلی دانش آموزان، جلسات سبک های شناختی یارمحمدیان و همکاران (1394) و جلسات توان بخشی شناختی اورکی و همکاران (1396) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس بوسیله نرم افزار SPSS25 استفاده شد. نتایج نشان داد که دو متغیر سبک های شناختی و توان بخشی شناختی هر دو در عملکرد تحصیلی و سواد اطلاعاتی دانش آموزان تأثیر دارند؛ اما توان بخشی شناختی سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است بطوریکه سهم توان بخشی شناختی در تأثیر داشتن بر روی عملکرد تحصیلی و سواد اطلاعاتی 55 درصد و سهم سبک های شناختی 19 درصد بود.

عنوان مقاله [English]

Comparison of cognitive empowerment and cognitive styles on academic performance and information literacy of third grade elementary school students

نویسندگان [English]

  • maryam hafezian 1
  • shiva Ataei Gholam 2
  • shahrbanoo dehrouyeh 3
1 Assistant professor ,Department of Management,Adib Mazandaran Institute of higher education ,Sari, Iran
2 1. Master of Educational Management, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnord, Iran
3 3. Assistant professor,Department of Psychology,Adib Mazandaran Institute of higher education ,Sari, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to compare cognitive empowerment and cognitive styles on academic performance and information literacy of students. This research is a semi-experimental type with a multiple pre-test and post-test design (three groups), which is based on three groups, two experimental groups and one control group, and its statistical population consisted of all the third grade students of Bojnord city. The target sample consisted of 50 students of the third grade of elementary school of Shohada Cultural School, among whom 30 people who met the criteria for entering the research were selected by a multi-stage cluster random method and divided into three groups of 10 people, including two experimental groups and A control group was divided. The research tools included the information literacy questionnaire of Rahmani et al. students (2016), students' academic average, Yarmohammadiian et al.'s cognitive style sessions (2014) and Oraki et al.'s cognitive rehabilitation sessions (2016). In order to analyze the data and test the research hypotheses, the analysis of covariance test was used by SPSS25 software. The results showed that the two variables of cognitive styles and cognitive empowerment both have an effect on students' academic performance and information literacy; But cognitive rehabilitation has taken a larger share, so that the contribution of cognitive rehabilitation in influencing academic performance and information literacy was 55% and the contribution of cognitive styles was 19%.