اثربخشی ذهن آگاهی ویژه کودکان بر بهبود بهزیستی روانشناختی و کاهش تکانشگری کودکان مبتلا اختلال لجبازی/نافرمانی مقابله ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

10.22098/rcap.2025.14422.1045

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی ذهن‌آگاهی ویژه کودکان بر بهبود بهزیستی روانشناختی و کاهش تکانشگری کودکان مبتلا اختلال لجبازی/نافرمانی مقابله‌ای بود.

مواد و روش‌ها: روش اﻳﻦ پژوهش از ﻧﻮع آزمایشی و با طرح پژوهش پیش‌آزمون-ﭘﺲآزﻣﻮن و گروه کنترل همراه با پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان دبستانی شهر اردبیل در محدوده سال تحصیلی 1402-1401 بودند. ابتدا به روش نمونه‏گیری در دسترس از بین کسانی که نمره 12 و بالاتر از آن در مقیاس اختلال لجبازی/نافرمانی مقابله‌ای کسب کردند 30 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند(15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل). گروه آزمایش تحت ذهن‌آگاهی ویژه کودکان قرار گرفت. در این مدت گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. از مقیاس درجه بندی اختلال لجبازی/نافرمانی مقابله ای(ODDRS) هومرسن و همکاران(2006)، مقیاس بهزیستی روانشناختی برای کودکان(PWB-c) اوپری و همکاران(2018) و مقیاس تکانشگری کودکان(BIS) هیرسچفیلد و همکاران (1965) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از اجرای پرسشنامه‌‌ها از طریق نرم‌افزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(تحلیل وارایانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بن فرونی) انجام پذیرفت.

یافته‌ها: نتایج بیانگر این بود که ذهن‌آگاهی ویژه کودکان توانسته است منجر به بهبود بهزیستی روانشناختی و کاهش تکانشگری کودکان مبتلا اختلال لجبازی/نافرمانی مقابله‌ای شود(05/0>P).

بحث و نتیجه‌گیری: می‏توان نتیجه‌گیری کرد که ذهن‌آگاهی ویژه کودکان می‌تواند به عنوان مداخله‌ای مؤثر برای بهبود بهزیستی روانشناختی و کاهش تکانشگری کودکان مبتلا اختلال لجبازی/نافرمانی مقابله‌ای مورد استفاده قرار گیرند.

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Mindfulness Therapy for Children on Improving Psychological Well-Being and Reducing Impulsivity of Children with Oppositional Defiant Disorder

نویسنده [English]

  • Solmaz Ghodrati
Ph.D in student in General Psychology, Department of Psychology, Ardabil branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Background & objective: The aim of this study was to investigating of effectiveness of mindfulness therapy for children on improving psychological well-being and reducing impulsivity of children with oppositional defiant disorder.

Methods: The method of this research was experimental with a pre-test-post-test research design and a control group with a 2-month follow-up. In this research, the statistical population of the present study was all students in Ardabil city during the academic year of 2022-2023. First, 30 people scored 12 and above in oppositional defiant disorder and then among the 30 people, were selected by randomly selected into two experimental and control groups were replaced (15 experimental people and 15 control people). In this study, for people experimental group was implemented in mindfulness therapy for children, but the control group received no training and remained in the waiting list. The instruments used in this study include oppositional defiant disorder rating scale (ODDRS) of Hommersen and et al (2006), psychological well-being scale for children (PWB-c) of Opree and et al (2018) and impulsivity scale for children (ISC) and Hirschfield and et al (1965). Data analysis was performed using SPSS-24 software in two sections: descriptive (mean and standard deviation) and inferential (Variance analysis with repeated measurements and Bonferroni post hoc test).

Results: Results indicated that mindfulness therapy for children, significantly improvement on improving psychological well-being and reducing impulsivity of children with oppositional defiant disorder (P<0.05).

Conclusion: It can be concluded that that mindfulness therapy for children can be used as an effective intervention in order to improving psychological well-being and reducing impulsivity of children with oppositional defiant disorder.