پیش‌بینی اضطراب‌اجتماعی براساس ترومای دوران‌کودکی بانقش میانجی ناگویی‌هیجان در نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران

4 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، تهران، ایران

5 کارشناسی ارشد روانشناسی خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر باهدف پیش‌بینی اضطراب اجتماعی بر اساس ترومای دوران کودکی با نقش میانجی ناگویی هیجان در نوجوانان انجام شد.
روش‌ها: مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی و از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه نوجوانان شهر تهران در سال ۱۴۰۱ بود. از این بین نوجوانانی که نمره بالاتر از 40 را در پرسش‌نامه اضطراب اجتماعی کسب کردند، 102 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و از آن‌ها خواسته شد تا به پرسشنامه ترومای دوران کودکی و مقیاس ناگویی هیجان نیز پاسخ دهند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی بین اضطراب اجتماعی با ترومای دوران کودکی و ناگویی هیجان در سطح 01/0 معنادار است. همچنین ناگویی هیجان در ارتباط بین ترومای دوران کودکی و اضطراب اجتماعی در نوجوانان دارای نقش میانجی بود. بر این اساس در رابطه بین ترومای دوران کودکی و اضطراب اجتماعی در نوجوانان، ناگویی هیجان دارای نقش میانجی بود.
نتیجه‌گیری: بنابراین ترومای دوران کودکی از طریق افزایش سطح ناگویی هیجان می‌تواند به افزایش اضطراب اجتماعی در نوجوانان کمک کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prediction of Social Anxiety Based on Childhood Trauma with the Mediating Role of Emotional Alexithymia in Adolescents

نویسندگان [English]

  • Alireza Zare Davijani 1
  • Solmaz Dabiri 2
  • Sahar Jabari Moghadam 3
  • Parveen Fakhri 4
  • Zainab Malareza 5
1 Instructor, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 PhD student in Psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University, Rudehen Branch, Tehran, Iran
3 Senior expert in school counseling, Islamic Azad University, Roudhan Branch, Tehran, Iran
4 Master's student in Educational Psychology, Islamic Azad University, Islamshahr Branch, Tehran, Iran
5 Master of Family Psychology, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective:  The aim of present study was conducted with the aim of predicting social anxiety based on childhood trauma with the mediating role of alexithymia in adolescents.
Methods: The present study was descriptive-correlational and structural equation modeling. The statistical population of the present study included all teenagers in Tehran in 1401. Among these adolescents who scored higher than 40 in the social anxiety questionnaire, 102 people were selected as a sample and they were asked to answer the childhood trauma questionnaire and the alexithymia scale.
Results:  The results of the research showed that the correlation coefficient between social anxiety with childhood trauma and alexithymia is significant at the level of 0.01. Also, alexithymia had a mediating role in the relationship between childhood trauma and social anxiety in adolescents.
Conclusion: Based on this, in the relationship between childhood trauma and social anxiety in adolescents, emotional ataxia had a mediating role. Therefore, childhood trauma can help to increase social anxiety in adolescents through increasing the level of alexithymia.

کلیدواژه‌ها [English]

  • childhood trauma
  • social anxiety
  • adolescent
  • alexithymia
ابراهیمی، حمید، دژکام، محمود و ثقه السلام، طاهره. (۱۳۹۲). تروماهای دوران کودکی و اقدام به خودکشی در بزرگسالی. مجله روانپزشکی و روانشناسی، ۱۲، ۳۴-۲۲.[https://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2090-en.html]
انفعال، نوید؛ امیدوار، بنفشه و زارع‌نژاد، محمد. (1400). پیش بینی صفات سازمان شخصیت مرزی بر اساس ترومای دوران کودکی و جو عاطفی خانواده در افراد معتاد به مواد مخدر. مجله علمی پژوهان، ۱۹ (۳)، ۱-۱۱.        [Doi: 10.52547/psj.19.3.1]
پورشهریار، حامد، علیزاده، حسین و رجایی نیا، کبری. (۱۳۹۷). تجربه آزار هیجانی کودکی و ویژگیهای اختلال شخصیت مرزی در بزرگسالی: نقش واسطه ای سبکهای دلبستگی و تنظیم هیجانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۱(۳)، ۴۸-۳۴.  [Doi: 10.32598/ijpcp.24.2.148]
خدائی، علی. (1391). ساختار عاملی و ویژگی‏های روانسنجی مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان. مجله  علوم رفتاری، 13، 216-204. https://www.behavsci.ir/article_67736.html
Bagby, R. M., Taylor, G. J., & Parker, J. D. (1994). The twenty-item Toronto Alexithymia Scale—II. Convergent, discriminant, and concurrent validity. Journal of psychosomatic research, 38(1), 33-40. [Doi: 10.1016/0022-3999(94)90006-x]
Belsky, J. (2019). Early-life adversity accelerates child and adolescent development. Current Directions in Psychological Science, 28(3), 241-246. [Doi:10.1177/0963721419837670]
Bernstein, D. P., Stein, J. A., Newcomb, M. D., Walker, E., Pogge, D., Ahluvalia, T., & Zule, W. (2003). Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child Abuse and Neglect, 27 (2), 169-190. [Doi:10.1016/s0145-2134(02)00541-0]
Beutel, M. E., Tibubos, A. N., Klein, E. M., Schmutzer, G., Reiner, I., Kocalevent, R. D., & Brähler, E. (2017). Childhood adversities and distress-The role of resilience in a representative sample. PloS one12(3), 79-90. [Doi:10.1371/journal.pone.0173826]
Cannon, C. J., Makol, B. A., Keeley, L. M., Qasmieh, N., Okuno, H., Racz, S. J., & De Los Reyes, A. (2020). A paradigm for understanding adolescent social anxiety with unfamiliar peers: Conceptual foundations and directions for future research. Clinical Child and Family Psychology Review, 23(3), 338-364. [Doi:10.1007/s10567-020-00314-4]
 Ebrahimi, H., Dejkam, M., & Seghatoleslam, T. (2014). Childhood traumas and suicide attempt in adulthood. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 12(3), 53-66. (Persian). [https://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2090-en.html]
Elbers, J., & Batista, B. (2016). Medically unexplained symptams associated with adverse childhood events. Neuorology, 86(16), 6.340. [Doi: 10.1111/1467-9450.00279]
Enfael, N., Omidvar, B., & Zarenejad, M. (2021). Predicting Borderline Personality Traits Based on Childhood Trauma and Family Emotional Atmosphere in Drug Addicts. Pajouhan Scientific Journal19(3), 1-11. (Persian). [Doi: 10.52547/psj.19.3.1]
Khodaei, A. (2011). Factor structure and psychometric properties of the social anxiety scale for adolescents (SASA). International Journal of Behavioral Sciences5(3), 209-216. https://www.behavsci.ir/article_67736.html
Kievit, R. A., McCormick, E. M., Fuhrmann, D., Deserno, M. K., & Orben, A. (2022). Using large, publicly available data sets to study adolescent development: opportunities and challenges. Current Opinion in Psychology, 44, 303-308. [Doi: 10.1016/j.copsyc.2021.10.003]
Lemyre, A., Gauthier-Légaré, A., & Bélanger, R. E. (2019). Shyness, social anxiety, social anxiety disorder, and substance use among normative adolescent populations: A systematic review. The American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 45(3), 230-247. [Doi: 10.1080/00952990.2018.1536882]
Lisk, S., Vaswani, A., Linetzky, M., Bar-Haim, Y., & Lau, J. Y. (2020). Systematic review and meta-analysis: Eye-tracking of attention to threat in child and adolescent anxiety. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 59(1), 88-99. [Doi: 10.1016/j.jaac.2019.06.006]
Meeus, W. (2018). Adolescent development: Longitudinal research into the self, personal relationships, and psychopathology. Routledge. https://www.routledge.com/Adolescent-Development-Longitudinal-Research-into-the-Self-Personal
Muzi, S. (2020). A narrative review on alexithymia in adolescents with previous adverse experiences placed for adoption, in foster care, or institutions. Prevalence, gender differences, and relations with internalizing and externalizing symptoms. Mediterranean Journal of Clinical Psychology, 8(2). https://cab.unime.it/journals/index.php/MJCP/article/view/2449/0
Natalucci, G., Faedda, N., Calderoni, D., Cerutti, R., Verdecchia, P., & Guidetti, V. (2018). Headache and alexithymia in children and adolescents: what is the connection?. Frontiers in psychology, 9, 48 [Doi:10.3389/fpsyg.2018.00048]
Olivares, J., Ruiz, J., Hidalgo, M. D., García-López, L. J., Rosa, A. I., & Piqueras, J. A. (2005). Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A): Psychometric properties in a Spanish-speaking population. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(1), 85-97. https://psycnet.apa.org/record/2005-00955-005
Orben, A., Tomova, L., & Blakemore, S. J. (2020). The effects of social deprivation on adolescent development and mental health. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(8), 634-640. [Doi:10.1016/S2352-4642(20)30186-3]
Pourshahriar, H., Alizade, H., & Rajaeinia, K. (2018). Childhood Emotional Abuse and Borderline Personality Disorder Features: The Mediating Roles of Attachment Style and Emotion Regulation. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology24(2), 148-163. (Persian). [Doi: 10.32598/ijpcp.24.2.148]
Rapee, R. M., Oar, E. L., Johnco, C. J., Forbes, M. K., Fardouly, J., Magson, N. R., & Richardson, C. E. (2019). Adolescent development and risk for the onset of social-emotional disorders: A review and conceptual model. Behaviour research and therapy123(2), 163-177. [Doi: 10.1016/j.brat.2019.103501]
Sfeir, E., Geara, C., Hallit, S., & Obeid, S. (2020). Alexithymia, aggressive behavior and depression among Lebanese adolescents: A cross-sectional study. Child and adolescent psychiatry and mental health, 14(1), 1-7. [Doi: 10.1186/s13034-020-00338-2]
Thombs, B. D., Lewis, C., Bernstein, D. P., Medrano, M. A., & Hatch, J. P. (2007). An evaluation of the measurement equivalence of the Childhood Trauma Questionnaire—Short Form across gender and race in a sample of drug-abusing adults. Journal of psychosomatic research, 63(4), 391-398. [Doi:10.1016/j.jpsychores.2007.04.010]
Toghiani, Z., Ghasemi, F., & Samouei, R. (2019). The effectiveness of acceptance and commitment group therapy on social anxiety in female dormitory residents in Isfahan university of medical sciences. Journal of education and health promotion8. (Persian). [Doi: 10.4103/jehp.jehp_111_18]
Wingenfeld, K., Schaffrath, C., Rullkoetter, N., Mensebach, C., Schlosser, N., Beblo, T., et al. (2011). Associations of childhood trauma, trauma in adulthood and previous-year stress with psychopathology in patients with major depression and borderline personality disorder. Child Abuse Neglect, 35, 647-54. [Doi: 10.1016/j.chiabu.2011.04.003]
Yavuz, M., Altan, B., Bayrak, B., Gündüz, M., & Bolat, N. (2019). The relationships between nomophobia, alexithymia and metacognitive problems in an adolescent population. The Turkish journal of pediatrics, 61(3), 345-351. [Doi: 10.24953/turkjped.2019.03.005]