نقش جو عاطفی خانواده و عدم تحمل بلاتکلیفی در پیش‌بینی اضطراب کرونا دانش آموزان پسر مقطع اول متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مشاوره،علوم انسانی،دانشگاه آزاد واحد بجنورد،بجنورد،ایران

2 گروه مشاوره،دانشکده علوم اجتماعی ،رازی ،کرمانشاه،ایران

3 گروه پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان، شیروان، ایران.

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان جو عاطفی خانواده و عدم تحمل بلاتکلیفی با  اضطراب کرونا در دانش آموزان پسر مقطع اول متوسطه بوده است.
روش‌ها: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر آشخانه در سال تحصیلی 1401-۱۴۰۰ به تعداد 950 نفر تشکیل دادند. نمونه این پژوهش 274 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و بر اساس جدول انتخاب نمونه کرجسی و مورگان (۱۹۷۰) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش شامل پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیل برن، پرسشنامه عدم تحمل بلاتکلیفی فریتسون و همکاران و مقیاس اضطراب کرونا علیپور و همکاران بود. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شده است.
یافته‌ها: بین جو عاطفی خانواده با اضطراب کرونا رابطه منفی معناداری وجود دارد (621r= -و001/0< P) و بین عدم تحمل بلاتکلیفی با اضطراب کرونا رابطه مثبت معناداری وجود دارد(678r=و001/0= P).  همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جو عاطفی خانواده می‌تواند به‌طور منفی معناداری و  عدم تحمل بلاتکلیفی به‌طور مثبت معناداری اضطراب کرونا را پیش‌بینی کند.
نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان تمهیداتی در خصوص افزایش جو عاطفی خانواده و کاهش بلاتکلیفی با رعایت شرایط بهداشتی به منظور کاهش اضطراب کرونا تدارک دید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of emotional climate and uncertainty intolerance in predicting family health Male students of the first grade of secondary school

نویسندگان [English]

  • Rasool shakeri 1
  • Kayvan Nematy 2
  • Masoumeh Yasaei Seke 3
1 Consulting, Human Sciences, Bojnoord Branch Azad University, Bojnoord, Iran
2 Counseling Department, Faculty of Social Sciences, Razi, Kermanshah, Iran
3 Tment of Nursing, Islamic Azad University, Shirvan Branch, Shirvan, Iran.
چکیده [English]

Objective: The purpose of the present study was to investigate the relationship between the emotional atmosphere of the family and intolerance of uncertainty with corona anxiety in male students of the first year of high school.
Methods: The descriptive research method is correlation type. Method: The statistical population of this research was made up of all the male students of the first year of secondary school in Ashkhane city in the academic year of 2021 - 2022, which according to the received statistics, the size of the population is estimated to be 950 people. The sample of this research was 274 people who were selected by multi-stage cluster sampling method and based on the sample selection table of Karjesi and Morgan (1970). The research data collection tool included Hill Burn Family Emotional Atmosphere Questionnaire, Fritson et al.'s Intolerance Questionnaire and Alipour et al.'s Corona Anxiety Scale. In order to analyze the data, descriptive statistics methods such as mean and standard deviation and inferential statistics methods such as Pearson correlation coefficient and multiple regression have been used.
Results: The research findings showed that there is a significant negative relationship between the emotional atmosphere of the family and corona anxiety (r=-621 and P<0.001) and there is a significant positive relationship between uncertainty intolerance and corona anxiety (r=678 and P=0.001). Also, the results of the regression analysis showed that the emotional atmosphere of the family can predict the anxiety of Corona in a negative and significant way and the intolerance of uncertainty can predict in a positive way.
Conclusion: According to the obtained results, measures can be taken to increase the emotional atmosphere of the family and reduce uncertainty by observing the health conditions in order to reduce the anxiety of Corona.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional atmosphere
  • intolerance of uncertainty
  • Corona anxiety
آفتاب، رؤیا؛ شمس, امیر (1399). ارتباط خودشناسی انسجامی و تاب‌آوری با اضطراب ابتلا به کووید-19: نقش واسطه‌ای عدم تحمل بلاتکلیفی، نگرانی و فعالیت بدنی. مطالعات روانشناسی ورزش، 9(32)، 201-226.
اثنی عشری، شکوه؛ محمدخانی، شهرام؛ حسن‌آبادی، حمیدرضا (1396). مدل شناختی اضطراب در بیماران مبتلا به سرطان: نقش متغیرهای شناختی و فراشناختی. فصلنامه علمی – پژوهشی روانشناسی سلامت، 6(21)، 66-85.
 ارجمند، نورا؛ کاظمیان مقدم، کبری ( ۱۳۹۸) بررسی رابطه میان جو عاطفی خانواده و ادراک از محیط مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اهواز. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش، ۱۶(۴)، ۱۵۹-۱۴۳.
بارانی، حمید؛ درخشان، معراج؛ اناری نژاد، عباس؛  جوانمرد، علی (1398). جو عاطفی خانواده و بی‌صداقتی تحصیلی: نقش واسطه‌ای خود پنداشت تحصیلی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 16(61 )، 97-108.
بیگلر مزلقانی، پرستو، غلامی فشارکی، محمد (1399). نقش واسطه‌ای حمایت اجتماعی در رابطه بین جو عاطفی خانواده و اضطراب اجتماعی نوجوانان. نوید نو، 23(73), 35-46.
جعفرزاده داشبلاغ، حسن؛ علیزاده، پروین؛ عبدی، محسن (۱۳۹۹). تعیین نقش حمایت اجتماعی خانواده و دوستان در پیش‌بینی اضطراب کرونا در دانشجویان. ماهنامه دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، ۳ (۳۳)، ۱۶-۲۲. https://www.jonahs.ir/fa/showart-5740eb851850ba2b8178781f49ab3cb5
حسینی، سیده فاطمه (1393). بررسی رابطه جو عاطفی خانواده با سلامت عمومی در نوجوانان دختر، اولین همایش ملی در پرستاری، روانشناسی، ارتقای سلامت و محیط زیست سالم، همدان.
حقیقی، جمال؛ شکرکن، حسین؛ موسوی شوشتری، مژگان. (1381). بررسی رابطه جو عاطفی خانواده با سازگاری دانش‌آموزان دختر پایه سوم مدارس راهنمایی اهواز. مجله دست­آوردهای روان‌شناختی، 9(2), 79-108.
[Doi:10.22055/psy.2002.16482]
خدابخش پیرکلائی، روشنک (1401). بررسی نقش واسطه‌ای وسواس و عدم تحمل بلاتکلیفی در پیش‌بینی اضطراب کرونا بر اساس باورهای فراشناختی افراد در شیوع ویروس کووید -19. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 17(65)، 31-41.
دانیالی، مریم؛ اسکندری، الهام (1400). پیش‌بینی اضطراب ویروس کرونا بر اساس تاب‌آوری، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سایبرکندریا. تازه‌های علوم شناختی،  ۲۳(۴)، ۷۱-۶۱.
دلیرنقابی، مبین (1400). بررسی پیامدهای روان‌شناختی ویروس کووید 91 و ارتباط آن با جو عاطفی خانواده در معلمین مدارس استثنایی استان خراسان رضوی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور فردوس.  
رحمانی، پریسا؛ محب، نعیمه (1390). بررسی شیوه‌های فرزند پروری و جو عاطفی خانواده کودکان مبتلا به اضطراب فراگیر و کودکان فاقد اضطراب. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 4(13)، 67-77.
زمانی، طاهره؛ ذکریا، امیر؛ باقری، فریبرز؛ ســـهرابی، فرامرز (1388). مقایســه و رابطه میزان تحمل بلاتکلیفی و سبک‌های پردازش حسی در زنان مبتلا بـه بیماری قلبی و عادی. فصلنامه پژوهش در سـلامت روان، 3(8)، 51-60.  https://srb.iau.ir/faculty/f-bagheri/fa/articlesInPublications/2325
شعبانی، یلدا (۱۴۰۰). تعیین نقش تاب‌آوری و حمایت اجتماعی خانواده در پیش‌بینی اضطراب کرونا در پرستاران. ماهنامه دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، ۴(۳۹)، ۲۲۸-۲۳۵.
شهیاد، شیما؛ محمدی، محمدتقی (1399). آثار روان‌شناختی گسترش بیماری کووید-۱۹ بر وضیعت سلامت روان افراد جامعه: مطالعه مروری. مجله طب نظامی، ۲۲ (۲)، ۱۹۲-۱۸۴.
 [Doi:10.30491/JMM.22.2.184]
صادق زاده، مرضیه؛ شاملی، لیلا؛ خرمایی، فرهاد (1398). صبر مادر و پرخاشگری کودک: نقش میانجی استرس والدگری. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 11(1)، 92-107.
علی پور، احمد؛ قدمی، ابوالفضل؛ علیپور، زهرا؛ عبداله زاده، حسن (1398). اعتبار یابی مقدماتی مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS) در نمونه ایرانی. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت، 8(32)، 175-163.
علی‌اکبری، مائده؛ حسین ثابت، فریده (1399). رابطه تحمل بلاتکلیفی و تحمل پریشانی: میانجی‌گری جو عاطفی خانواده. اولین کنگره ملی دانشگاه و کووید - ۱۹، تهران.
 علیزاده فرد، سوسن؛ علیپور، احمد (۱۳۹۹) الگوی تحلیل مسیر پیش‌بینی کرونافوبیا بر اساس عدم تحمل بلاتکلیفی و اضطراب سلامتی. فصلنامه پژوهش در سلامت روان‌شناختی، ۱۴(۱)، ۲۷-۱۶.
علیزاده، اصغر؛ حسن‌زاده، لیلا؛ محمود علیلو، مجید؛ پورشریفی، حمید (1393). پیش‌بینی نگرانی بر اساس سیستم‌های فعال‌ساز و بازداری رفتاری، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و عدم تحمل بلاتکلیفی در دانشجویان. فصلنامه روانشناسی شناختی، ۲(۳)، ۱۱-۱.
 [Doi:0.1001.1.23455780.1393.2.3.1.8 H]
کاظم پور، اسماعیل؛ باباپور واجاری، مریم؛ عصایی، سیده معصومه (1393). تأثیر آموزش اندیشه ورزی بر مهارت‌های فراشناخت حالتی دانش-آموزان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،  5(20)، 129-152. [Doi:20.1001.1.20086369.1393.5.20.7.2]    
کاظمی رضایی، علی؛ سعیدپور، صابر؛ صمیمی، زبیر؛ پارویی، مهدی؛ افزون، جواد (1396). مقایسه عدم تحمل بلاتکلیفی و ظرفیت حافظه کوتاه‌مدت در افراد مبتلابه وسواس فکری - عملی و افراد بهنجار. فصلنامه روانشناسی شناختی، ۵ (۳)، ۷۰-۶۱.
 [Doi: 20 20.1001.1.234557780.1396.5.3.2.0]
نوری مقدم، ثنا؛ آشیانی، حسین (1399). بررسی رابطه تحمل بلاتکلیفی و انعطاف‌پذیری شناختی با اضطراب بیماری کرونا در دانشجویان دانشگاه‌های منطقه 8 کشور. هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران.
وارث وزیریان، سمانه؛ شریفی، اصغر؛ چناری، علیرضا (1399). ارائه مدل ساختاری دلبستگی به مدرسه بر اساس باورهای فراشناخت، تحمل بلاتکلیفی، سلامت جو عاطفی خانواده و نگرش به استفاده از شبکه‌های مجازی در شرایط پاندمی کرونا ویروس. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، ۴ (۲)، ۱۰۰-۸۹. http://islamiclifej.com/article-1-597-fa.html
Aftab, R., Shams, A. (2019). Relationship Between Integrated Self-Knowledge and Resilience with Anxiety of Being Infected by COVID-19: The Mediating Role of Intolerance of Ambiguity, Worry, and Physical Activity. Sports Psychology Studies, 9(32), 201-226  (in persian) [Doi:20.1001.1.23452978.1399.9.32.11.1]
Ali Akbari, M., Hossein Thabit, F. (2019). The relationship between uncertainty tolerance and distress tolerance: mediation of family emotional climate. The first national congress of universities and covid-19, Tehran. (in persian).
Alipour, A., Ghadami, A., Alipour, A., Abdollahzadeh, H. (2018). Preliminary validation of the Corona Disease Anxiety Scale (CDAS) in the Iranian sample. Scientific-Research Quarterly of Health Psychology, 8(32), 175-163. (in persian). [Doi:10.30473/hpj.2020.52023.4756]
Alizadeh Fard, S., Alipour, A. (2020). The Path analysis model in prediction of corona phobia based on intolerance of uncertainty and health anxiety. Psychological Health Research Quarterly, 14(1), 16-27. (in persian). [Doi:10.52547/rph.14.1.16]
Alizadeh, A., Hasanzadeh, L., Mahmood Aliloo, M., Poursharifi, Hamid (2014). Predict of worry based on behavioral activation and inhibition systems(BAS/BIS), cognitive emotion regulation and intolerance of uncertainty in students. Cognitive Psychology Quarterly, 2(3), 1-11. (in persian).  [Doi:20.1001.1.23455780.1393.2.3.1.8]
Al-Rabiaah, A. Temsah, M.H. Al-Eyadhy, A.A. Hasan, G.M. Al-Zamil, F. Al-Subaie, S. et al. (2020). Middle East respiratory syndrome-corona virus (MERS-CoV) associated stress among medical students at a university teaching hospital in Saudi Arabia. Journal of Infection and Public Health, 13(5), 687-691. [Doi:10.1016/j.jiph.2020.01.005]
Arjmand, N., Kazemian Moghadam, K. (2020) Examining the Relationship between Family Emotional Atmosphere, Adolescents' Perceptions of Classroom Activities, and Academic Engagement among Female High School Students in Ahwaz. Quarterly Journal Family Research, 16(4), 143-159. (in persian)  [Doi:20.1001.1.26766728.1398.16.4.8.9]
Asnaani, A. Tyler, J. McCann, J. Brown, L. & Zang, Y. (2020). Anxiety sensitivity and emotion regulation as mechanisms of successful CBT outcome for anxiety-related disorders in a naturalistic treatment setting. Journal of affective disorders, 267, 86-95. [Doi:10.1016/j.jad.2020.01.160]
Atenas, J. Havemann, L. Nascimbeni, F. Villar-Onrubia, D. & Orlic, D. (2019). Fostering openness in education: Considerations for sustainable policy-making. Open Praxis, 11(2), 167–183.  [Doi:10.5944/openpraxis.11.2.947]
Bajema, K. L., Oster, A. M., McGovern, O. L., Lindstrom, S., Stenger, M. R., Anderson, T. C., ... & Yousaf, A. (2020). Persons evaluated for 2019 novel coronavirus—United States, January 2020. Morbidity and mortality weekly report, 69(6), 166. [Doi:10.15585/mmwr.mm6906e1]
Barani, H., Derakhshan, M., Anari Nejad, A., Javanmard, A. (2018). The Family Emotional Atmosphere and Academic Dishonesty: The Mediating Role of Self-Concept. Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 16(61), 97-108 (in persian). https://jip.stb.iau.ir/article_668722.html
Beheshti, N., Zemestani, M., Rezaei, F. (2018). Comparing The Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy Focused on Intolerance of Uncertainty and Pharmacotherapy on Worry, Intolerance of Uncertainty, and Cognitive Avoidance in Patients With Generalized Anxiety Disorder. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 24(3), 240-255. (in persian). [Doi:10.32598/ijpcp.24.3.240]
Bigler Mazalghani, P., Gholami Pushharaki, M. (2019). Mediating Role of Parental Social Support in the Relationship between Family Affection and Social Anxiety. Navid No, 23(73), 35-46. (in persian). [Doi:10.22038/NNJ.2020.45340.1193]
Bottesi, G. Ghisi, M. Carraro, E. Barclay, N. Payne, R. & Freeston, M.H. (2016). Revising the Intolerance of Uncertainty Model of Generalized Anxiety Disorder: Evidence from UK and Italian Undergraduate Samples. Frontiers in Psychology, 7: 1723.  [Doi:10.3389/fpsyg.2016.01723]
Britton, G. I., Neale, S. E., & Davey, G. C. (2019). The effect of worrying on intolerance of uncertainty and positive and negative beliefs about worry. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry62, 65-71.‏ [Doi:10.1016/j.jbtep.2018.09.002]
Brooks, S. K. Webster, R. K. Smith, L. E. Woodland, L. Wessely, S. Greenberg, N. & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The lancet, 395(10227), 912-920. [Doi:10.1016/S0140-6736(20)30460-8]
Brown, C., Tollefson, N., Dunn, W., Cromwell, R., & Filion, D. (2002). The adult sensory profile: Measuring patterns of sensory processing. The American Journal of Occupational Therapy55(1), 75-82.‏ [Doi:10.5014/ajot.55.1.75]
Carleton, R. N. (2016). Fear of the unknown: One fear to rule them all? Journal of Anxiety Disorders, 41, 5- 21. [Doi:10.1016/j.janxdis.2016.03.011]
Chen, S. Yao, N. & Qian, M. (2018). The influence of uncertainty and intolerance of uncertainty on anxiety. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 61, 60-65.  [Doi:10.1016/j.jbtep.2018.06.005]
Chun, H., & Dickson, G. (2011). A psychoecological model of academic performance among Hispanic adolescents. Journal of youth and adolescence40, 1581-1594.‏ [Doi:10.1007/s10964-011-9640-z]
Cure, E. & Cure, MC. (2020). Angiotensinconverting enzyme inhibitors and angiotensin receptor blockers may be harmful in patients with diabetes during COVID-19 pandemic. Diabetes & Metabolic Syndrome. Clinical Research & Review, 14(4), 349-50. [Doi:10.1016/j.dsx.2020.04.019]
Daniali, M., Eskandari, E. (2022). Predicting coronavirus anxiety based on resilience, cognitive emotion regulation strategies, and cyberchondria. Advances in Cognitive Sciences, 23(4), 61-71. (in persian). [Doi:10.30514/icss.23.4.61].
Dar, K. A., Iqbal, N., & Mushtaq, A. (2017). Intolerance of uncertainty, depression, and anxiety: Examining the indirect and moderating effects of worry. Asian journal of psychiatry29, 129-133. [Doi:10.1016/j.ajp.2017.04.017]
Daryadel, J., Sharifi, N, Heidarirad, H., Nabidost, A. (2018). Comparison of self-efficacy beliefs, emotion regulation strategies and tolerance of ambiguity in male and female students with test anxiety. Rooyesh, 7(1), 179-179.. (in persian).  {Doi:20.1001.1.2383353.1397.7.1.3.2]
Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2008). Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life’s domains. Canadian Psychology, 49(1), 14-23. [Doi:10.1037/0708-5591.49.1.14]
Delirnaqabi, M. (2021). Investigating the psychological consequences of the Covid-1991 virus and its relationship with the emotional atmosphere of the family in the teachers of special schools in Razavi Khorasan Province, Master's thesis of Payam Noor Firdous University. (in persian).
Dugas, M. J. Gosselin, P. &Ladouceur, R. (2001). Intolerance of uncertainty and worry investigating specificity in a nonclinical sample. Cognitive Therapy and Research, 25, 551-558. [Doi:10.1023/A:1005553414688]
Esnaashari, SH., Mohammad Khani, SH., Hassanabadi, H. (2016). cognitive model of anxiety in cancer patients: The role of cognitive and metacognitive components. Scientific-Research Quarterly of Health Psychology, 6(21), 66-85. (in persian) [Doi:20.1001.1.23221283.1396.6.21.5.7]
Fardin, M.A. (2020). COVID-19 and anxiety: A review of psychological impacts of infectious disease outbreaks. Archives of Clinical Infectious Diseases, 15(COVID-19), e102779. [Doi:10.5812/archcid.102779 ]
Furnham, A., & Marks, J. (2013). Tolerance of ambiguity: A review of the recent literature. Psychology4(09), 717-728.‏ [Doi:10.4236/psych.2013.49102]
Guan, W. J. Ni ZY-y, Hu Y, Liang WH, Ou CQ, He JX, et al. (2020). Clinical characteristics of coronavirus disease 2019 in China. N Engl J Med382(18), 1708-1720.‏ [Doi:10.1056/NEJMoa2002032]
Haghighi, J., Shukarkan, H., Mousavi Shushatri, M. (2000). A Study of the Parent-Child Relationships and the Individual and Social Adjustment of the Nineth Grade Girl Students at Ahvaz Schools. Journal of Psychological Achievements, 9(2), 79-108. (in persian). [Doi:10.22055/psy.2002.16482]  
Hancock, K.M. Swain, J. Hainsworth, C.J. Dixon, A.L. Koo, S. & Munro, K. (2018). Acceptance and commitment therapy versus cognitive behavior therapy for children with anxiety: Outcomes of a randomized controlled trial. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 47(2), 296-311. [Doi:10.1080/15374416.2015.1110822]
Hirsch, C. R., & Mathews, A. (2012). A cognitive model of pathological worry. Behaviour research and therapy50(10), 636-646.‏ [Doi:10.1016/j.brat.2012.06.007]
Hollocks, M.J. Lerh, J.W. Magiati, I. Meiser-Stedman, R. & Brugha, T.S. (2019). Anxiety and depression in adults with autism spectrum disorder: A systematic review and meta-analysis. Psychological Medicine, 49(4), 559-572. [Doi:10.1017/S0033291718002283]
Hosseini, S.F. (2013). Investigating the relationship between the emotional atmosphere of the family and general health in adolescent girls, the first national conference on nursing, psychology, health promotion and healthy environment, Hamadan. (in persian).  https://civilica.com/doc/306556/
Huang, C. Wang, Y. Li, X. Ren, L. Zhao, J. Hu, Y. ... & Cao, B. (2020). Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. The lancet, 395(10223), 497-506. [Doi:10.1016/S0140-6736(20)30183-5]
Jafarzadeh Dashblag, H., Alizadeh, P., Abdi, M. (2019). Determining the role of social support of family and friends in predicting corona anxiety in students. Monthly New Achievements in Humanities Studies, 3 (33), 22-16. (in persian).  https://www.jonahs.ir/fa/showart-5740eb851850ba2b8178781f49ab3cb5
Jensen, D., Kind, A. J., Morrison, A. S., & Heimberg, R. G. (2014). Intolerance of uncertainty and immediate decision-making in high-risk situations. Journal of Experimental Psychopathology5(2), 178-190.‏ [Doi:10.5127/jep.035113]
Jiao, W. Y. Wang, L. N. Liu, J. Fang, S. F. Jiao, F. Y. Pettoello-Mantovani, M. & Somekh, E. (2020). Behavioral and emotional disorders in children during the COVID-19 epidemic. The journal of Pediatrics, 221, 264-266. {Doi:10.1016/j.jpeds.2020.03.013].
kazemi rezae, A., Saeedpoor, S., Samimi, Z., Parooi, M., Afzoon, J. (2017). Comparison of intolerance of uncertainty and short-term memory capacity in people with obsessive-compulsive disorder and normal people. Journal of Cognitive Psychology, 5(3), 61-70. (in persian). [Doi:20.1001.1.234557780.1396.5.3.2.0]
Kazempour, E., Babapour Vajari, M., Asaei, S,M. (2013). The impact of Reflective Thinking Education on Students’ Metacognitive Skills. Bimonthly Journal of New Approaches in Educational Administration, 5(20), 129-152.  (in persian). [Doi:20.1001.1.20086369.1393.5.20.7.2]
Khodabakhsh Pirkalai, R. (2022). Investigating the Mediating Role of Obsession and Ambiguity Intolerance in Predicting Coronary Anxiety Based on Metacognitive Beliefs in the Prevalence of Covid-19 Virus. New Psychological Research Quarterly, 17(65), 31-41. (in persian). [Doi:20.1001.1.27173852.1401.17.65.5.3]
Liang, L. Ren, H. Cao, R. Hu, Y. Qin, Z. Li, CH. & Mei, S.(2020). The Effect of COVID-19 on Youth Mental Health. Journal Psychiatric Quarterly, 91, 841- 852. [Doi:10.1007/s11126-020-09744-3]
Liu, C. Y., Yang, Y. Z., Zhang, X. M., Xu, X., Dou, Q. L., Zhang, W. W., & Cheng, A. S. (2020). The prevalence and influencing factors in anxiety in medical workers fighting COVID-19 in China: a cross-sectional survey. Epidemiology & Infection148.. [Doi:10.1007/s11126-020-09744-3]
Mahoney, A.0 E. & McEvoy, P. M. (2012). A transdiagnostic examination of intolerance of uncertainty across anxiety and depressive disorders. Cognitive Behaviour Therapy, 41(3), 212-222. [Doi:10.1080/16506073.2011.622130]
Nolen-Hoeksema, S. & Aldao, A. (2011). Gender and age differences in emotion regulation strategies and their relationship to depressive symptoms. Personality and Individual Differences, 51(6), 704-708. [Doi:10.1016/j.paid.2011.06.012]
Noori Moghadam, S., Ashiani, H. (2019). Investigating the relationship between uncertainty tolerance and cognitive flexibility with anxiety of corona disease in university students of 8 regions of the country. The 7th national conference of modern studies and research in the field of educational sciences, psychology and counseling in Iran. (in persian). https://civilica.com/doc/1140813/
Pérez-Fuentes, M. D. C., Molero Jurado, M. D. M., Oropesa Ruiz, N. F., Martos Martínez, Á., Simón Márquez, M. D. M., Herrera-Peco, I., & Gázquez Linares, J. J. (2020). Questionnaire on Perception of Threat from COVID-19. Journal of Clinical Medicine9(4), 1196.‏
Pérez-Fuentes, M. D. C., Molero Jurado, M. D. M., Oropesa Ruiz, N. F., Martos Martínez, Á., Simón Márquez, M. D. M., Herrera-Peco, I., & Gázquez Linares, J. J. (2020). Questionnaire on Perception of Threat from COVID-19. Journal of Clinical Medicine9(4), 1196.‏ [Doi:10.3390/jcm9041196]
Power, E. Hughes, S. Cotter, D. & Cannon, M. (2020). Youth mental health in the time of COVID-19. Irish Journal of Psychological Medicine, 37(4), 101- 112. [Doi:10.1017/ipm.2020.84]
Qiu, J. Shen, B. Zhao, M. Wang, Z. Xie, B. & Xu, Y. (2020). A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: implications and policy recommendations. General psychiatry, 33(2), e100213. [Doi:0.1136/gpsych-2020-100213]
Rahmani, P., mohebb, N. (2018). A comparison of child rearing method and affective climate of a family a child suffering from free floating anxiety and those without anxiety. Education and Evaluation (Educational Sciences), 4(13), 67-77(in persian).. https://journals.iau.ir/article_521685.html
Reblin, M., & Uchino, B. N. (2008). Social and emotional support and its implication for health. Current opinion in psychiatry21(2), 201. 205. [Doi:10.1097/YCO.0b013e3282f3ad89]
Roy, D. Tripathy, S. Kar, SK. Sharma, N. Verma, SK, Kaushal, V. (2020). Study of knowledge, attitude, anxiety & perceived mental healthcare need in Indian population during COVID-19 pandemic. Asian J Psychiatr, 51(2), 1-7. [Doi:10.1016/j.ajp.2020.102083]
Sadegh Zadeh, M., Shameli, L., Khormaee, F. (2019). Mother Patience and Child Aggression: The Mediating Role of Parenting Stress. Studies in Learning & Instruction, 11(1), 92-107. (in persian). [Doi:10.22099/JSLI.2019.5338]
Shabani, Y. (2021). Determining the role of family resilience and social support in predicting corona anxiety in nurses. Monthly New Achievements in Humanities Studies, 4 (39), 228-235. (in persian). https://jonahs.ir/fa/showart-367296ee1609fb6b1c9e451c136d0373
Shahyad, SH., Mohammadi, M,T. (2020). Psychological Impacts of Covid-19 Outbreak on Mental Health Status of Society Individuals: A Narrative Review. Journal of Military Medicine, 22 (2), 184-192. (in persian). 10.30491/JMM.22.2.184
Taylor, S. (2020). The Psychology of Panademics: Preparting for the Next Global Outbreak of Infectious Disease. Newcastle Upon Tyne. London: Cambridge Scholars Publishing. https://cambridgescholars.com/product/978-1-5275-3959-4
Trofholz, A. C. Tate, A. D. Miner, M. H. & Berge, J. M. (2017). Associations between TV viewing at family meals and the emotional atmosphere of the meal, meal healthfulness, child dietary intake, and child weight status. Appetite, 108, 361-366. Wentzel, K. R. Battle, A. Russell, S. L. & Looney, L. B. (2010). Social supports from teachers and peers as predictors of academic and social motivation. Contemporary educational psychology, 35(3), 193-202. [Doi:10.1016/j.appet.2016.10.018]
Vares Vazirian, S., Sharifi, A., Chenari, A. (2020). Presenting a Structural Model of School Attachment based on Metacognitive Beliefs, Tolerance of Ambiguity, Family Emotional Atmosphere Health and Attitude to Using Virtual Networks in Coronavirus Pandemic Conditions. Islamic Life Style, 4 (2), 89-100.  (in persian). http://islamiclifej.com/article-1-597-fa.html
Wang, G. Zhang, Y. Zhao, J. Zhang, J. & Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, 395(10228), 945-947. [Doi:10.1016/S0140-6736(20)30547-X]
World Health Organization. (2020). Statement on the second meeting of the International Health Regulations. Emergency Committee regarding the outbreak of novel coronavirus (2019-nCoV). Geneva, Switzerland: World Health Organization. https://www.who.int/news/item/30-01-2020-statement-on-the-second-meeting-of-the-international-health-regulations-(2005)-emergency-committee-regarding-the-outbreak-of-novel-coronavirus-(2019-ncov)
Wu, Z. & McGoogan, J. M. (2020). Characteristics of and important lessons from the coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak in China: summary of a report of 72 314 cases from the Chinese Center for Disease Control and Prevention. jama, 323(13), 1239-1242. [Doi:10.1001/jama.2020.2648]
Xu, H., Hou, Z. J., Tracey, T. J., & Zhang, X. (2016). Variations of career decision ambiguity tolerance between China and the United States and between high school and college. Journal of Vocational Behavior93, 120-128.‏ [Doi:10.1016/j.jvb.2016.01.007]
Zamani, T., Zakaria, A., Bagheri, F., Sohrabi, F. (2008). Comparison and relationship between ambiguity tolerance rate & sensory processing styles in women with & without cardio diseases. Mental Health Research Quarterly, 2(3), 51-60(in persian).. https://srb.iau.ir/faculty/f-bagheri/fa/articlesInPublications/2325
Zangrillo, A., Beretta, L., Silvani, P., Colombo, S., Scandroglio, A. M., Dell'Acqua, A., ... & Tresoldi, M. et al (2020). Fast reshaping of intensive care unit facilities in a large metropolitan hospital in Milan, Italy: facing the COVID-19 pandemic emergency. Critical care and resuscitation22(2), 91-94.‏ https://ccr.cicm.org.au/journal-editions/articles/1326