ارجمندنیا، علیاکبر؛ قاسمزاده، سوگند؛ اسماعیلی، فاطمه؛ و شفیعی، الهام. (1399). بررسی تأثیر مداخله حافظه فعال دیداری-فضایی بر عملکرد حافظه فعال هیجانی دانشآموزان با مشکلات ریاضی.
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 7(5)، 155-145.
[Doi:10.52547/shenakht.7.5.145]
بهمنی، مهسا؛ و جهان بخشی، زهرا. (1399). اثر بخشی برنامه مداخلهای بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بربهبود کیفیت تعامل والد-کودک و کاهش پرخاشگری کودکان پیش دبستانی.
فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 11(44)، 156-131.
[Doi:10.22054/qccpc.2020.51244.2358]
پورحیدری، سپیده؛ بساک نژاد، سودابه؛ داودی، ایران؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1396). اثربخشی فرزندپروری مثبت و ذهنآگاهی بر رابطه مادر-فرزند سالم و رابطه همشیران در خانوادههای دارای کودک دچار کاستی توجه/فزونکنشی.
فصلنامه روانشناسی کاربردی، 11(41)، 26-7.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_96837.html
توسلی زاده، راحیل، حسینی، سعیده السادات؛ امیری، حسن؛ و عارفی، مختار. (1401). ارائه مدل اختلالات یادگیری بر اساس ارتباط با والدین و کمالگرایی.
نشریه خانواده درمانی کاربردی، 3(1)، 72-56.
[Doi:10.22034/aftj.2022.289386.1103]
خسروتاش، پریسا؛ ابوالمعالی الحسینی، خدیجه؛ و هاشمیان، کیانوش. (1396). مقایسه اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش اجتماعی- هیجانی بر بهبود عملکرد توجه مداوم در دانشآموزان با اختلال ریاضی. نشریه
روانشناسی افراد استثنایی، 7(27)، 113-79.
[Doi:10.22054/jpe.2018.21729.1557]
عابدی شاپورآبادی، ثریا؛ پورمحمدرضای تجریشی، معصومه؛ محمدخانی، پروانه؛ و فرضی، مرجان. (1391). اثربخشی برنامه گروهی والدگری بر رابطه مادر-کودک در کودکان با اختلال بیش فعالی-نارسایی توجه.
مجله روانشناسی بالینی،
4(3)، 73-63.
[Doi:10.22075/jcp.2017.2098]
غلامی، سمیه؛ و بازیاری زاده، بدریه. (1400). مقایسه میزان کودک آزاری و کیفیت رابطه مادر با فرزند مبتلا به اختلال یادگیری و فرزند غیر مبتلای خود.
نشریه ناتوانیهای یادگیری، 11(2)، 117-104.
[Doi:10.22098/jld.2022.7134.1761]
فضلی، نرجس؛ و سجادیان، ایلناز. (1395). اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر مشکلات رفتاری کودک و استرس والدگری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی.
فصلنامه علمی و پژوهشی دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 17(3)، 35-26.
https://jsr-p.isfahan.iau.ir/article_534023.html
متین، حسین؛ یوسفی، ناصر؛ سلگی، محیا؛ و حیاتی، مژگان. (1399). اثربخشی آموزش فرزندپروری هشیار مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر تعامل والد-کودک مادران فرزند مبتلابه ناتوانی یادگیری.
مجله ناتوانیهای یادگیری، 10(2)، 95-78.
https://jld.uma.ac.ir/article_1089.html
Abedi-Shapourabadi, S., Pourmohamadreza-Tajrishi, M., Mohamadkhani, P., & Farzi, M. (2012). Effectiveness of Group Training Positive Parenting Program (Triple-P) on Parent-Child Relationship in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorders.
Journal of Clinical Psychology,
4(3), 63-73. (Persian)
https://jcp.semnan.ac.ir/article_2098.html?lang=en
Arjmandnia, A.A., Ghasemzadeh, S., Esmaili, F., & Shafiee, E. (2020). Effectiveness of visual-spatial working memory intervention on the performance of emotional working memory of student with mathematics disorders.
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 7 (5), 145-155. (Persian)
[Doi:10.52547/shenakht.7.5.145]
Arsham, S., Ghadiri, F., Babak, M. (2017). Comparison of the Effectiveness of Two Intervention Methods of Neurofeedback Training (NFT) and the Movement Program on the Handwriting Performance of 9-11 Years Old Children with Dysgraphia.
J Arak Uni Med Sci, 20 (9), 1-11. (Persian)
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-5075-fa.html
Bahmani, M., & Jahanbakhshi, Z. (2020). The effectiveness of the play therapy intervention program based on the parent-child relationship on improving the quality of parent-child interaction and reducing the aggression of preschool children.
Counseling Culture and Psycotherapy,
11(44), 131-156.
[Doi:10.22054/qccpc.2020.51244.2358]
Barnes, S., Brown, K. W., Krusemark, E., Campbell, W. K., & Rogge, R. D. (2007). The role of mindfulness in romantic relationship satisfaction and responses to relationship stress.
Journal of marital and family therapy,
33(4), 482-500.
[Doi:10.1111/j.1752-0606.2007.00033.x]
Bögels, S. M., Hellemans, J., van Deursen, S., Römer, M., & van der Meulen, R. (2014). Mindful parenting in mental health care: effects on parental and child psychopathology, parental stress, parenting, coparenting, and marital functioning.
Mindfulness,
5(5), 536-551.
[Doi:10.1007/s12671-010-0014-5]
Bögels, S., & Restifo, K. (2013).
Mindful parenting: A guide for mental health practitioners. Springer Science & Business Media.
[Doi:10.1007/s12671-013-0256-0]
Colvin, M. K., Reesman, J., & Glen, T. (2022). Reforming learning disorder diagnosis following COVID-19 educational disruption.
Nature Reviews Psychology,
1(5), 251-252.
[Doi:10.1038/s44159-022-00052-0]
Duncan, L. G., Coatsworth, J. D., & Greenberg, M. T. (2009). A model of mindful parenting: Implications for parent–child relationships and prevention research.
Clinical child and family psychology review,
12(3), 255-270.
[Doi:10.1007%2Fs10567-009-0046-3]
Elgendy, R., Malky, M., & Ebrahem, S. (2021). Effect of Mindful Parenting Training for Parents with Children Having Attention Deficit Hyperactivity Disorder on Parenting Stress.
Egyptian Journal of Health Care,
12(1), 16-29.
[Doi:10.21608/ejhc.2021.135119]
Emerson, L. M., Biesters, J., de Bruin, E., & Bögels, S. (2021). The Distinguishing Characteristics of Parents Seeking a Mindful Parenting Intervention in Child Mental Health Care.
Journal of Child and Family Studies, 1(1), 1-13.
[Doi:10.1007/s10826-020-01890-3]
Fazli, N., & Sajjadian, I. (2017). The Effectiveness of Mindful Parenting Education on Child Behaviorâs Problems and Parenting Stress among Mothers with Attention-deficit Hyperactivity Disorder.
Knowledge & Research in Applied Psychology,
17(3), 26-35. (Persian)
https://jsr-p.isfahan.iau.ir/article_534023.html?lang=en
Gholami, S., & Baziyarizadeh, B. (2022). Comparison of child abuse rate and the quality of the mother's relationship of mothers with children those have learning disabilities and with children those haven't learning disabilities.
Journal of Learning Disabilities,
11(2), 104-117. (Persian)
https://jld.uma.ac.ir/article_1447.html
Hajloo, N., & Rezaie Sharif, A. (2011). Psychometric properties of Colorado Learning Difficulties Questionnaire (CLDQ).
Journal of Learning Disabilities,
1(1), 24-43. (Persian)
https://jld.uma.ac.ir/article_88.html
Jeon, S., Choi, J. Y., Horm, D. M., & Castle, S. (2018). Early Head Start dosage: The role of parent-caregiver relationships and family involvement.
Children and Youth Services Review,
93(1), 291-300.
https://psycnet.apa.org/record/2018-46040-037
Khosrotash, P., Abolmaali Alhosseini, K., & Hashemian, K. (2017). The comparison of the effect of executive function training and social emotional training on the performance of continuous attention in in students with mathematical learning disability in elementary schools.
Psychology of Exceptional Individuals,
7(27), 79-113. (Persian)
[Doi:10.22054/jpe.2018.21729.1557]
Langener, A. M., Kramer, A. W., van den Bos, W., & Huizenga, H. M. (2022). A shortened version of Raven’s standard progressive matrices for children and adolescents.
British Journal of Developmental Psychology,
40(1), 35-45.
[Doi:10.1111/bjdp.12381]
Lomibao, L. S., & Tabor, H. R. (2023). Orton-Gillingham Approach as an Online Intervention for Learners Diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)-Specific Learning Disorder (SLD) in Mathematics: A Descriptive Case Study.
Canadian Journal of Family and Youth/Le Journal Canadien de Famille et de la Jeunesse,
15(1), 141-151.
[Doi:10.1111/bjdp.12381]
Margolis, A. E., & Milham, M. P. (2023). Integrating Psychology, Psychiatry, and Neuroscience into Clinical Assessment of Specific Learning Disorder. In
Learning Disorders Across the Lifespan: A Mental Health Framework (pp. 271-277). Cham: Springer International Publishing.
[Doi:10.1007/978-3-031-21772-2_16]
Mark, K. M., Pike, A., Latham, R. M., & Oliver, B. R. (2017). The Maternal Emotional Climate Predicts Twin Sibling Relationship Quality.
Twin Research and Human Genetics,
20(2), 150-160.
[Doi:10.1017/thg.2017.8]
Matin, H., Yoosefi, N., Solgi, M., & Hayati, M. (2021). Effectiveness of Conscious Parenting Training Based on Imago Therapy Approach on the Interaction of Mother-child Mothers of Children With Learning Disabilities.
Journal of Learning Disabilities,
10(2), 254-267. (Persian)
https://jld.uma.ac.ir/article_1089.html?lang=en
Mohammad Ismail E., & Homan H.A. (2002). Adaptation and standardization of Iran KMT mathematics test.
Research on Exceptional children's, 2 (4), 323-332. (Persian)
http://joec.ir/article-1-477-fa.html
Moll, K., Landerl, K., Snowling, M. J., & Schulte‐Körne, G. (2019). Understanding comorbidity of learning disorders: Task‐dependent estimates of prevalence.
Journal of Child Psychology and Psychiatry,
60(3), 286-294.
[Doi:10.1111/jcpp.12965]
Pourhaydari, S., Bassaknejad, S., Davoodi, I., & Mehrabizade Honarmand, M. (2017). Comparing effectiveness of positive parenting and mindfulness on healthy mother-child and sibling relationship in families with an ADHD child.
Quarterly of Applide Psychology,
11(2), 7-26. (Persian)
https://apsy.sbu.ac.ir/article_96837.html?lang=en
Savell, S. M., Womack, S. R., Wilson, M. N., Shaw, D. S., & Dishion, T. J. (2019). Considering the role of early discrimination experiences and the parent–child relationship in the development of disruptive behaviors in adolescence.
Infant mental health journal,
40(1), 98-112.
[Doi:10.1002/imhj.21752]
Tavasoli, R., Hosseini, S., Amiri, H., & Arefi, M. (2022). A Model for Learning Disorders based on the Relationship with Parents and Perfectionism.
Journal of Applied Family Therapy,
3(1), 56-72.
(Persian)
[Doi:10.22034/aftj.2022.289386.1103]
The, T. P., Ngoc, T. P., Van, T. H., Nishijo, M., Ngoc, N. T., Thi, H. V., & Nishijo, H. (2020). Effects of perinatal dioxin exposure on learning abilities of 8-year-old children in Vietnam.
International journal of hygiene and environmental health,
223(1), 132-141.
[Doi:10.1016/j.ijheh.2019.09.010]
Willcutt, E. G., Boada, R., Riddle, M. W., Chhabildas, N., DeFries, J. C., & Pennington, B. F. (2011). Colorado Learning Difficulties Questionnaire: validation of a parent-report screening measure.
Psychological assessment,
23(3), 778-786.
[Doi:10.1037/a0023290]
Yektaş, Ç., Eröz, R., Kaplan Karakaya, E. S., & Sarıgedik, E. (2023). Investigation of the forkhead box protein P2 gene by the next-generation sequence analysis method in children diagnosed with specific learning disorder.
Psychiatric Genetics,
33(1), 8-19.
[Doi:10.1097/ypg.0000000000000326]
Zhang, S., Liu, J., Wang, J., Xia, X., Zhang, L., Liu, L., & Jiang, T. (2019). Developing and validating the learning disabilities screening scale in Chinese elementary schools.
International Journal of Educational Research,
96(1), 91-99.
[Doi:10.1016/j.ijer.2019.06.006]