اثربخشی بسته افزایش مهارت‌پیشان بر ارتقای‌سازگاری‌اجتماعی در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ، روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، پردیس کیش، ایران

3 کارشناسی ارشد، روانشاسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، علوم تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

هدف: اختلال طیف اتیسم به عنوان یکی از اختلالات عصبی رشدی زمینه‌ساز بروز پیامدهای منفی، مشکلات و چالش‌های متعددی در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی می‌شود لذا هدف از پژوهش حاضر اثربخشی بسته افزایش مهارت پیشان بر ارتقای سازگاری اجتماعی در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم بود.
روش‌ها: پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع پژوهش‌های نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه کودکان 16-11 سال دارای اختلال طیف اتیسم شهر تهران در سال 1402 که از میان آن‌ها نمونه‌ای به حجم ۲۰ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(۱۰) و کنترل(۱۰) تقسیم شدند.گروه آزمایش تحت آموزش بسته پیشان قرار گرفتند و گروه کنترل برنامه‌ای را دریافت نکرد. در پژوهش حاضر از مقیاس رفتار سازشی واینلند(1980) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. ملاک‌های ورود شامل رضایت آگاهانه، عدم گذراندن آموزش مشابه، تشخیص اختلال طیف اتیسم و ملاک­های خروج شامل داشتن غیبت بیش از دو جلسه، عدم تمایل به ادامه همکاری، وجود سوابق اختلالات روان­پزشکی بود. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق نرم‌افزار SPSS نسخه 26 در دو بخش توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بسته افزایش مهارت پیشان بر سازگاری اجتماعی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم اثر بخش بود(05/0p<).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می‌توان نتیجه گرفت که بسته افزایش مهارت پیشان بر ارتقای سازگاری اجتماعی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم اثر بخش بوده لذا استفاده و به کارگیری بسته افزایش مهارت پیشان در فرایند درمان و آموزش پیشنهاد می‌گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of pishanskill enhancement package on promoting social adaptation in children with autism spectrum disorder

نویسندگان [English]

  • Soroush Ranjbar 1
  • Sajjad Abui Mehrizi 2
  • Maryam Ghasemi 3
1 Ph.D student, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
2 PhD student in psychology and education of exceptional children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Kish Campus Iran
3 Master's degree, Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Research Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: Autism spectrum disorder as one of the neurodevelopmental disorders causes the occurrence of negative consequences, problems and numerous challenges in different individual and social dimensions. Therefore, the aim of the current research was to evaluate the effectiveness of the package of increasing the previous skills on the promotion of social adaptation in children with Autism spectrum disorder.
Methods:  The present research in terms of the purpose of the type of applied research and in terms of the method Data collection From type Quasi – experimental research with pre-test and post -test And group Control. The statistical population of this research include all children aged (11-16) years old with typhoid disorder in the city of Tehran in 2023, among them A sample of 30 people was selected by available sampling method and randomly divided into two experimental (15) and control (15) groups. The experimental group was trained with a pishan pack and the control group did not receive any program. In the present study Weyland's Conciliatory Behavior Scale (1980) was used as a research tool. Inclusion criteria included informed consent, not having received similar training, diagnosis of autism spectrum disorder, and exclusion criteria included absence of more than two sessions, unwillingness to continue cooperation, and history of psychiatric disorders. The breakdown of e The solution of L Data through SPSS software version 26 in two parts The description (mean and standard deviation and inferential statistics (Analysis of Covariance) were performed.
Results:  The results of covariance analysis showed that the package of increasing the previous skills was effective on the social adaptation of children with Autism spectrum disorder(p < 0.05).
Conclusion: According to the results obtained, it can be concluded that the package of increasing the skills of the children is effective in improving the social adaptation of children with Autism spectrum disorder It is suggested to use the package to increase their previous skills in the process of treatment and education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Autism spectrum disorder
  • Social adjustment
  • pishan skill enhancement packag