نقش ممیزی هوش موسیقایی و هوش موفق در تمایز دو گروه از نوازندگان پیانو با خردمندی بالا و پایین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران.

2 دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

3 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران

10.22098/rcap.2024.14468.1046

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ممیزی هوش موسیقایی و هوش موفق در تمایز دو گروه از نوازندگان پیانو با خردمندی بالا و پایین بود.

مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه‌ آماری در این پژوهش شامل نوازندگان پیانو شهر اراک در سال 1402 بودند. حجم نمونه با روش نمونه‏گیری در دسترس 300 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌‌های پژوهش شامل مقیاس کوتاه شده خردمندی سن‌دیگو توماس و همکاران (2022)، پرسشنامه هوش موفق گریگورنکو و استرنبرگ (2002) و پرسشنامه هوش‌های چندگانه گاردنر (1983) بود. از بین آنها به این منظور تعداد 18 نفر با خردمندی پایین و 120 نفر با خردمندی بالا شناسایی شدند و داده‌های پژوهش به کمک نرم افزار آماری SPSS نسخه 28 و با استفاده از روش تابع تشخیص (ممیزی) تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که با کمک هوش موسیقایی و هوش موفق می‌توان خردمندی را پیش‌بینی کرد و تحلیل ممیزی توانست با 62 درصد پیش‏بینی صحیح نوازندگان را به دو گروه با خردمندی پایین و بالا طبقه‏بندی نماید. می‌توان نتیجه‏گیری کرد عواملی همچون هوش موسیقایی و هوش موفق بر خردمندی تاثیرگذار است.

نتیجه‌گیری: بنابراین خردمندی نوازندگان پیانو می‏تواند متاثر از هوش موفق و هوش موسیقایی آنان باشد. لذا نتیجه‌گیری می-شود که هوش موسیقایی شامل جنبه‏های تحلیلی، آفریننده، عملی و مبتنی بر خردمندی است و این ویژگی‌های شناختی سطح بالاتر هم برای آهنگسازی و هم برای اجرای موسیقی کاربرد دارند و می‌توانند برای درک و دانش موسیقایی در نوازندگان پیانو نیز کاربرد داشته باشند.

عنوان مقاله [English]

The Discriminational Role of Musical Intelligence and Successful Intelligence in Discriminant Two Groups of Piano Players with Wisdom High and Low

نویسندگان [English]

  • Saeed Veisi 1
  • Fahime Kashefi 2
  • sadaf Imani 1
  • Sarah Chegini 3
1 M.Sc in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Boali Sina University, Hamedan, Hamedan, Iran.
2 Ph.D of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Shahroud Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
3 M.Sc in General Psychology, Islamic Azad University, West Tehran Branch, Tehran, Iran